FF:PAM153 Kvalita vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
PAM153 Kvalita ve vzdělávání dospělých
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 10:00–11:40 B2.42, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Předpoklady
- Pro maximální využití potenciálu předmětu je žádoucí nejprve absolvovat předmětu Didaktika vzdělávání dospělých.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti v předmětu porozumí otázkám kvality ve vzdělávání dospělých. Zvládnou principy nastavování kvality vzdělávání dospělých v celém rozsahu procesu. Zvládnou analýzu vzdělávacích potřeb a evaluaci procesu vzdělávání a efektů vzdělávání. Porozumí podstatě transferu obsahu ze vzdělávání do praxe.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů ke kvalitě: proklientský přístup; orientovaný na obsah; orientovaný na proces; orientovaný na učícího se jedince;
- identifikovat a v praxi akcentovat rysy hlavních přístupů k výstavbě, realizaci a evaluaci vzdělávací aktivity: proklientský přístup, kolaborativní přístup, na datech postavený přístup;
- popsat současné domácí a zahraniční trendy ve vzdělávání dospělých;
- provést analýzu vzdělávacích potřeba a transformaci vzdělávací potřeb do cílů a obsahů vzdělávání;
- aplikovat principy designového myšlení v projektování vzdělávací aktivity;
- evaluovat studijní program, studijní materiály, edukační prostředí a reálnou výuku;
- navrhnout vzdělávací program s využitím principů vzdělávání dospělých;
- evaluovat efekty vzdělávání. - Osnova
- Přístupy ke kvalitě ve vzdělávání dospělých.
- Přístupy k projektování vzdělávací akce.
- Analýza vzdělávacích potřeba.
- Transformace vzdělávacích potřeb do cílů a obsahů.
- Aplikace principů vzdělávání dospělých.
- Designové myšlení, fáze procesu.
- Evaluace vzdělávacího programu, studijních materiálů, prostředí vzdělávání, evaluace reálné výuky.
- Evaluace efektů vzdělávání.
- Literatura
- doporučená literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Úvod do evaluace a hodnocení ve vzdělávání dospělých pro andragogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, 74 s. ISBN 978-80-244-3542-8
- EVANGELU, Jaroslava Ester, Frank van BOMMEL a Ondřej JUŘIČKA. Efektivita vzdělávání : jak získat zpět vložené investice do rozvoje zaměstnanců. Vydání první. Ostrava: Key Publishing, 2013, 135 stran. ISBN 9788074181979. info
- BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- Výukové metody
- Přednáška, individuální projektová práce, dílny, prezentace.
- Metody hodnocení
- Student obhájí závěrečný projekt, který se skládá z pěti částí:
1. Analýza vzdělávacích potřeb
2. Návrh kurzu
3. Rámec pro hodnocení kurzu
4. Kritéria kvality kurzu
5. Reflexe procesu - Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/24-25/course/view.php?id=479
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM153