RLMgB609 Kvalitativní analýza v religionistice: praktický kurz

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Milan Fujda, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujících.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchačky a posluchače do analytické praxe kvalitativního výzkumu. Kurz sestává z teoretické a praktické části v pooměru 2:5. Cílem teoretické části je objasnit ústřední principy explorativní kvalitativní analýzy a základní problémy spojené s politikou a etikou výzkumu a s pozicí výzkumníka v něm (včetně problematiky vztahů v terénu a jejich významu pro teorii). Praktická část je zaměřena na kvalitativní analýzu dat. Prostřednictvím sdíleného materiálu z kvalitativního výzkumu nebo části vlastních diplomových dokumentů si absolventi kurzu zkouší a osvojují kvalitativně analytické postupy vytváření teoreticky nosného poznání. Děje se tak prostřednictvím sekvence na sebe navazujících komplexních úkolů v aplikaci Atlas.ti, které je kvalitativní analýzou dokumentů postupně provádí od fáze prázdné hermeneutické jednotky až po plán empirické studie.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu budou studentky a studenti schopni:
  • formulovat výzkumný problém adekvátně k bohatým možnostem kvalitativního výzkumu;
  • rozumět rozdílné povaze, postupům a možnostem kvalitativního a kvantitativního výzkumu a využít potenciál kvalitativního výzkumu k výstavbě komplexního teoretického poznání;
  • chápat komplexní povahu etiky výzkumu vyplývající ze situovanosti výzkumníka a z komplexnosti pro výzkum důležitých vztahů;
  • rozumět etické problematice kvalitativního výzkumu nad rámec formální procedurálnosti etické byrokracie a v souvislostech s kvalitou vytvářené teorie a důsledky vědecky produkovaného poznání;
  • využívat postupy tvorby poznámek k datům a několika-úrovňového kódování dat;
  • hledat souvislosti v datech prostřednictvím ujasňování vztahů mezi úryvky a sledování intertextových odkazů;
  • prohloubí svoji teoretickou citlivost vůči jemným nuancím přítomným v bohatých kvalitativních datech;
  • zohledňovat procesuální povahu kvalitativně studovaných jevů při formulaci teorie;
  • využívat postupy cyklického formulování, reformulování, verifikace a falsifikace postupně budovaných hypotéz a konceptů při budování kvalitativně založené teorie.
  • Osnova
    • Uvedení do kurzu a přehled funkcionalit a logiky fungování programu Atlas.ti
    • Explorativnost a respekt ke komplexitě v kvalitativním výzkumu (seminář s diskusí + domácí četba)
    • Výzkumník v terénu: vztahy a etika: za hranice formální procedurálnosti (seminář s diskusí + domácí četba)
    • Analýza 1: Komentování a objevování relevantních výzkumných problémů (seminář + domácí úkol)
    • Analýza 2: Kódování a zvyšování teoretické citlivosti (seminář + domácí úkol)
    • Analýza 3: Hledání prvních analytických souvislostí v datech (seminář + domácí úkol)
    • Analýza 4: Vytváření příběhu, rozvrhování textu (seminář + domácí úkol)
    Literatura
      povinná literatura
    • Bent Flyvbjerg, "Five Misunderstandings About Case-Study Research," Qualitative Inquiry, vol. 12, no. 2, April 2006, pp. 219-245.
    • Zdeněk Konopásek, “Making Thinking Visible with Atlas.ti: Computer Assisted Qualitative Analysis as Textual Practices”, FQS 9/2, 2008, Art.12, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/420/910.
    • Roschanack Shaery-Eisenlohr, „Fixing and Negotiating Identities in the Field: The Case of Lebanese Shiites“, in: Antonius C. G. M. Robben – Jeffrey A. Sluka (eds.), Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader: Second Edition, Malden – Oxford – Chic
    • Anselm Strauss & Juliet Corbinová, Základy kvalitativního výzkumu, Brno - Boskovice: Podané ruce a Albert 1999.
    • Robert M. Emerson – Melvin Pollner, „Difference and Dialogue: Members' Readings of Ethnographic Texts“, in: D. Weinberg (ed.), Qualitative Research Methods, Oxford: Blackwell 2002, 154-170. David Silverman, "Interview Data", in: Interpreting Qualitative
      neurčeno
    • Zdeněk Konopásek, "Text a textualita v sociálních vědách (Část druhá: Metodologické motivace)", Biograf 8, 1996, 31. odst. .
    • Eleonóra Hamar, “Podoby narativ židovských identit”, In: táž. Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit, Praha: SLON 2008, 166-215.
    • Clifford Geertz, 2000, "Zhuštěný poopis: K interpretativní teorii kultury," s. 13-42, in: týž, Interpretace kultur, Praha: SLON.
    • Catherine Kohler Riessman, Narrative Analysis, Newbury Park: Sage 1993, 1-53.
    • Bruno Latour. 2005. "Fifth Source of Uncertainty: Writing Down Risky Accounts," pp. 121-140, in. id. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press.
    • Virginia Dickson-Swift, Erica L. James, Sandra Kippen and Pranee Liamputtong, "Doing sensitive research: what challenges do qualitative researchers face?" Qualitative Research 2007; 7; 327-353. SEALE, C. (2002): Kvalita kvalitativního výzkumu. Biograf, 2
    • Markéta Vaňková, „Výzkumník lapený: Úvahy k (a)symetrii vztahů mezi výzkumníkem a zkoumaným“, Biograf 52-53, 2010, 46 odst.
    • Robert Emerson - Rachel Fretz - Linda Shaw, Writing Ethnographic Fieldnotes, Chicago - London: The University of Chicago Press 1995.
    • Martyn Hammersley – Paul Atkinson, “Ethics”, In: tíž, Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.), London – New York: Routledge 2007, 209-229.
    • Bruno Latour, „Když věci vracejí úder: Co mohou sociálním vědám přinést 'vědní studia'," Biograf 29 (2002): 41 odst. .
    Výukové metody
    Přednášky a seminární diskuse k zadané četbě a k úkolům, přednášky, praktické výzkumné úkoly, závěrečná práce.
    Metody hodnocení
    Docházka a aktivita na seminářích, hodnocení závěrečného textového výstupu, kolokviální obhajoba závěrečného textového výstupu.
    Informace učitele
    Předmět je spravován v ELFu (e-learningové prostředí Filozofické fakulty Masarykovy univerzity).
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý druhý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB609