SPVRJUDid1 Didaktika ruštiny I

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Předměty obecného základu učitelské způsobilosti ve stanoveném rozsahu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základním cílem předmětu je převést teoretické poznatky z obecných předmětů vyučovaných v rámci přípravy k učitelské způsobilosti do konkrétních podmínek výuky ruského jazyka a literatury. Jedná se především o schopnost konkretizovat prvky motivující ke studiu tohoto jazyka a kultury obecně, uvědomit si základní odlišnosti ruštiny jako slovanského jazyka od jazyka českého, příp. slovenského a dokázat s nimi pracovat ve výuce. Patří sem také schopnost posoudit vhodnost jednotlivých metodických postupů pro výuku různých jazykových a kulturních fenoménů, a to s ohledem na věkové a psychologické charakteristiky edukantů i na specifické cíle výuky (včetně např. specializovaných jazykových kurzů).
Výstupy z učení
Studenti budou na konci kurzu schopni:
- znát konkrétní postupy při přípravě výuky ruštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti a motivace edukantů a zaměřit se na získání praktických zkušeností při výuce;
- připravit si vlastní konkrétní postupy použitelné v práci s edukanty různé úrovně v rámci vyučování;
- diskutovat o teoretických východiscích vyučování ruskému jazyku a literatuře, srovnat je se stávající praxí ve školách a vyvodit důsledky pro vlastní postupy v konkrétních situacích;
- respektovat při přípravě jednotlivých témat výuky specifika mateřských jazyků (čeština/slovenština) a cílového jazyka (ruština).
Osnova
  • 1. Didaktika RJ v základních kategoriích a termínech. Jazykové, řečové a komunikační cíle výuky CJ a jejích definování ve výukovém procesu.
  • 2. Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP). SERRJ: fáze výuky a ovládnutí cizího jazyka. RJ jako druhý (třetí) CJ. Mnohojazyčnost a jazyková politika státu (Národní plán rozvoje vzdělávání, Strategie vzdělávací politiky ČR).
  • 3. Pedagogická, psychologická a lingvistická východiska výuky RJ jako cizího. Principy vyučování/učení se CJ. Motivace. Strategie učení se CJ. Principy osvojování mateřského a cizího jazyka.
  • 4. Role učitele RJ jako cizího. Učitelské portfolio. Příprava učitele na hodiny s ohledem na motivaci pro rozšiřování znalostí ruského jazyka, literatury a kultury. Chyby začínajícího učitele.
  • 5. Rozvoj klíčových kompetencí ve výuce CJ. Lingvistická, pragmatická, sociolingvistická, strategická kompetence. Interkulturní komunikační kompetence.
  • 6. Vývoj metod výuky CJ a kritéria pro volbu vhodné metody při výuce konkrétních jevů (lexikálních, fonetických, gramatických, aj.). Alternativní metody výuky RJ.
  • 6. Rozvoj produktivních i reproduktivních dovedností ve výuce při zohledňování jednotlivých vyučovaných jevů. Osvojování konkrétních znalostí a dovedností včetně jejich upevňování.
  • 7. Plánování výuky, průběh a hodnocení vyučovací jednotky. Typy vyučovacích hodin a mimoškolních aktivit a jejich charakteristiky, možnosti aktivizace ve výuce s ohledem na specifika vyučovaného předmětu (ruský jazyk a literatura).
  • 8. Role a místo výuky lingvoreálií v hodinách RJ. Ruská literatura ve výuce RJ jako cizího.
  • 9. Specifika výuky ruštiny jako slovanského jazyka při výuce Čechů/Slováků. Interference a transfer ve výuce RJ v českém prostředí.
  • 10. Teorie a využití učebnic RJ. Učebnicové soubory pro výuku RJ na SŠ a kritéria jejich volby pro konkrétní skupinu edukantů.
  • 11. Průřezová témata ve výuce RJ. Mezipředmětové vztahy.
  • 12. Workshop s učitelem z praxe /s absolventem. Případová studie.
  • 13. ICT a jejich využití ve výuce s ohledem na efektivitu vyučovacího procesu. Vzdělávací portály a dostupné online materiály k výuce RJ.
Literatura
    povinná literatura
  • KLEČKOVÁ, Gabriela, Světlana HANUŠOVÁ, Michaela PÍŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Natalia ORLOVA, Irena MAŠKOVÁ, Alice KOURKZI a Kamila KOLMAŠOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019. ISBN 978-80-7481-243-9. URL info
  • ROZBOUDOVÁ, Lenka a Jakub KONEČNÝ. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo : jazykovyje sredstva. Vydání první. Praha: Karolinum, 2018, 118 stran. ISBN 9788024642772. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • ŠČUKIN, Anatolij Nikolajevič. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo : učebnoje posobije. 3-je izdanije, pererabotanno. Moskva: Flinta, 2017, 506 stran. ISBN 9785020392601. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Muni Press, 2013, 127 s. neurčeno. ISBN 978-80-210-6683-0. info
  • AZIMOV, El'chan Gejdarovič a Anatolij Nikolajevič ŠČUKIN. Slovar' metodičeskich terminov : (teorija i praktika prepovadanija jazykov). Sankt-Peterburg: Zlatoust, 1999, 471 s. ISBN 5865471384. info
    doporučená literatura
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
  • KAPITONOVA, Tamara Ivanovna a Leonid Viktorovič MOSKOVKIN. Metody i technologii obučenija russkomu jazyku kak inostrannomu. Edited by Anatolij Nikolajevič Ščukin. 4-je izd., stereotip. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2018, 308 stran. ISBN 9785883371614. info
  • Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 2. 2017. ISBN 978-80-261-0764-4. info
  • Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. 2016. ISBN 978-80-261-0666-1. info
    neurčeno
  • FOLPRECHTOVÁ, Jana a Eva KŘEČKOVÁ. Jazykové a komunikativní hry v ruštině : na pokročilém stupni výuky. Ostrava: Montanex, 2006, 90 stran. ISBN 8072252232. info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 s. ISBN 80-210-3474-2. info
  • Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 114 s. ISBN 8070419520. info
Výukové metody
- přednáška s demonstrací, přednáška (výklad)
- seminární aktivity, diskuze, řešení problémů
- skupinové aktivity
- samostatná práce studentů, plnění a prezentace zadaných úkolů
Metody hodnocení
- průběžné hodnocení, formativní hodnocení, vrstevnické hodnocení;
- ústní zápočet se skládá z prezentace na vybrané téma a aktivní účastí v diskuzích během semestru;
Vyučovací jazyk
Ruština
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.