FF:SPVSJUDid1 Didaktika španělštiny 1 - Informace o předmětu
SPVSJUDid1 Didaktika španělštiny 1
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Cristina Rodríguez García, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost. - Mateřské obory/plány
- Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů středních škol (program FF, C-CV, směr Španělský jazyk a literatura)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl poskytnout komplexní úvod do didaktiky cizího jazyka. Dalším cílem je seznámit frekventanty se základní terminologií, metodologickými přístupy a konkrétními postupy při výuce jazykových prostředků a řečových dovedností. Frekventanti budou uvedeni do problematiky stanovování cílů jazykové výuky a otázek spojených s plánováním, řízením a hodnocením vyučovacího procesu. Neméně důležitým cílem je seznámit frekventanty také s požadavky EU na jazykovou vybavenost (SERR).
- Výstupy z učení
- Student bude schopen
· orientovat se na základě získaných filologických znalostí v problematice didaktiky cizích jazyků a vyvozovat závěry pro vytváření strategií v rámci vlastní pedagogické praxe;
· objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula (identifikovat kritická či dynamická místa) a dalších dokumentů SŠ, jakož i shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v kontextu daného vzdělávacího oboru na SŠ;
· participovat na průběžné inovaci školního kurikula a s oporou v teoretických poznatcích oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování;
· koncipovat výuku podle úrovně studentů a požadavků školy, tj. stanovovat cíle, vytvářet učební úlohy k rozvoji studentů a vést je k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy;
· určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, a také rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků, v rámci výuky SJaL identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty, jak žáky ve výuce tohoto předmětu podněcovat aj. - Osnova
- 1. Didaktika cizích jazyků - základní terminologie.
- 2. Analýza, stanovení a formulace cílů výuky cizích jazyků.
- 3. Vývoj metodických přístupů - základní přehled (gramaticko překladová metoda, audiolingvální metody, TPR aj.)
- 4. Plánování výuky.
- 5. Společný evropský referenční rámec a evropské jazykové portfolio.
- 6. Řečové dovednosti a jazykové prostředky
- 7. Výukové materiály.
- Literatura
- doporučená literatura
- ALONSO, E.; CASTRILLEJO, V.; ORTA, A. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid. Edelsa.
- Santiago Guervós J. y Fernández González J.:Fundamentos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid, Arco Libros 2017
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
- Vademécum para la formación de profesores : enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Edited by Virginia Lara Casado - Humberto López Morales - Guillermo Rojo - Jes. 1. ed. Alcobendas (Madrid): Sociedad General Espanola de Librería, 2004, 1308 s. ISBN 8497780515. info
- ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147. ISBN 019437212X. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře a praktická cvičení, domácí příprava a e-learning
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru budou studenti zpracovávat úkoly, které je třeba odevzdávat průběžně ve stanovených termínech. Aktivní účast ve výuce.
- Informace učitele
- Je-li předmět součástí plánu kombinované formy studia programu Učitelství španělského jazyka pro střední školy, je přímá výuka redukována a nahrazena samostudiem a pravidelnými konzultacemi. If the course is included in one-field combined study plan of the programme Upper Secondary School Teacher Training in Spanish Language and Literature, presential teaching is reduced and substituted with self-study and regular tutorials.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/SPVSJUDid1