FF:KISKED05 DigCompEdu - Informace o předmětu
KISKED05 DigCompEdu: Jak smysluplně rozvíjet digitální kompetence učitele i žáků
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Bc. Nikola Káňová (cvičící)
Mgr. Magdaléna Bohuslavová (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Předpoklady
- Uchazeči jsou do kurzu zapisováni na základě podané e-přihlášky a přijímacího řízení. Pro více informací: https://kisk.phil.muni.cz/kisked/kisked05
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- DigCompEdu: Jak smyslupně rozvíjet digitální kompetence učitele i žáků (program FF, C-ISKP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit učitele, knihovníky a další vzdělavatele s modelem digitálních kompetencí DigCompEdu, jehož cílem je hlubší integrace technologií do procesu výuky. Jednotlivé modely jsou zaměřeny na témata související s osobním rozvojem vzdělavatele, s přípravou a realizací lekcí i s cílenou podporou žáků či studentů. Kurz pracuje s teoretickými znalostmi, které účastník v jednotlivých úkolech implementuje do své vlastní vzdělávací praxe, ať již reálné nebo myšlené. Kurz si klade za cíl reálný praktický rozvoj kompetencí vzdělavatele k využívání konkrétních nástrojů, konceptů a technologií.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude účastník znát rámec DigCompEdu a umět s ním pracovat ve své edukační praxi. Zvýší také úroveň svých digitálních kompetencí.
- Osnova
- Kurz probíhá online a je z velké části asynchronní doplněný o tutorování. Jsou určeny jen termíny odevzdávání úkolů a společných webinářů, takže můžete studovat a tvořit libovolně ve stanovených lhůtách. Průchod vám zabere maximálně 75 hodin. Záleží na tom, kam až se pustíte, jak rychle čtete a kolik času věnujete úkolům. Na úkoly bude dostatek času, budou pravidelné, založené na samostatné práci a sebehodnocení.
- Literatura
- Černý, M. (2019). Digitální kompetence v transdisciplinárním nahlédnutí: mezi filosofií, sociologií, pedagogikou a informační vědou. Masarykova univerzita.
- Aiastui, E. B., Gómez, A. A., & Morillo, R. C. (2021). A systematic literature review about the level of digital competences defined by DigCompEdu in higher education. Aula abierta, 50(4), 841-850.
- Caena, F., & Redecker, C. (2019). Aligning teacher competence frameworks to 21st century challenges: The case for the European Digital Competence Framework for Educators (Digcompedu). European Journal of Education, 54(3), 356-369.
- Výukové metody
- Samostudium, on-line meetingy, samostatné práce, experimenty
- Metody hodnocení
- Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří splní všechny náležitosti kurzu, tzn.:
- Se zúčastní společných webinářů
- Budou studovat materiály v e-learningu a průběžně plnit úkoly
- Splní závěrečný test - Informace učitele
- Kurz je realizován v rámci udržitelnosti projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/KISKED05