E1000 ŽP & zdraví I - Globální environmentální výzvy a jejich řešení

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Peter Šebej, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Klára Hilscherová, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Blahoslav Maršálek, CSc. (přednášející)
RNDr. Ondřej Mikeš, Ph.D. (přednášející)
Ing. Kateřina Šebková, Ph.D., M.A. (přednášející)
Mgr. Jana Vašíčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Branislav Vrana, PhD. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Jakub Hofman, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je postupně seznámit studenty s hlavními problémy ŽP na globální úrovni, jejich příčinami, důsledky a širšími souvislostmi. Cílem je podat tyto problémy jako výzvy vyžadující brzké řešení a zabývat se tedy také možnými řešeními na nejrůznějších úrovních.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- mít přehled o důsledcích lidských aktivit pro ŽP
- identifikovat a shrnout hlavní problémy ŽP na globální i regionální úrovni
- určit a popsat jejich příčiny a následky a rozumět širším souvislostem
- popsat a diskutovat možná řešení od úrovně jedince po mezinárodně koordinované akce
- interpretovat a diskutovat výsledky dosavadních úspěšných či neúspěšných řešení environmentálních problémů
- propojit si představované problémy s konkrétními odborníky řešícími danou problematiku
Osnova
  • Může se měnit - sledujte pravidelně program na webu na odkazu zaslaném učitelem
  • 1. vzájemné představení / anketa / uvítání do studia - RECETOX a studium ŽP&Z / představení E seminářů
  • 2. Životní prostředí, člověk a společnost - provázanost a vzájemné interakce (složky přírodního prostředí, klima, biodiverzita, zdroje, potraviny, kontaminace, technologický rozvoj, urbanizace, přelidnění...), multirozměrnost a komplexita většiny problémů, planetární meze
  • 3. Úvod do problému chemického znečištění - významné skupiny environmentálních kontaminantů, jejich zdroje, vlastnosti a chování, staré zátěže a jejich likvidace, expoziční cesty
  • 4. Kvalita ovzduší - znečištění, atmosférické aerosoly, dálkový transport, relevantní legislativa a monitorovací programy
  • 5. Globální změna a změna klimatu - IPPC stanoviska, další stanoviska, kontroverze, projevy, dopady
  • 6. Kvalita vody - vodohospodářství, znečištění, okyselování oceánů, nedostatek pitné vody, havárie, úprava a čištění vody, relevantní legislativa a monitorovací programy
  • 7. Kvalita půdy – degradace půdy a její ochrana, vlivy zemědělství, lesnictví, dopravy, průmyslu a urbanizace, úbytek orné půdy, food security, eroze, kontaminace, remediace a rekultivace
  • 8. Vliv znečištění na organismy - toxikologie, ekotoxikologie, rizika a jejich hodnocení, endokrinní disrupce, vývojová toxicita, metody výzkumu
  • 9. Ekosystémové služby - přístupy hodnocení, úbytek biodiverzity
  • 10. Zemědělství a krajina - ekologické zemědělství, potravní řetězce, zajištění objemu a kvality potravin, potravní bezpečnost a expozice toxikantům
  • 11. Znečištění městského prostředí
  • 12. Odpadové hospodářství
  • 13. Lokální, regionální a globální řešení
Literatura
  • https://www.recetox.muni.cz/student/literatura-a-odkazy
Výukové metody
Pravidelné semináře každý týden. Jednotlivá témata jsou prezentována zvanými odborníky jak centra RECETOX, tak jiných relevantních institucí. Každý problém ŽP je nejen představen a vysvětlen, ale též jsou k němu uvedeny nejnovější oblasti výzkumu a diskutována možná řešení. Účast studentů na seminářích není pasivní, jsou aktivně zapojeni formou anket, dotazů, práce ve skupinkách apod.
Metody hodnocení
Podmínkou pro přístup ke zkoušce je účast studentů na min 11 seminářích. Účast musí být aktivní (student reaguje na přednášená témata, pokládá dotazy, není „duchem nepřítomen“ ...).


Zkouška se skládá ze tří povinných částí:


1) splnění minimální docházky


2) na konci semestru vylosování teze a vypracování argumentační eseje (0-30 bodů)


3) krátká prezentace eseje (max 5 min) + 1-2 dotazy v diskusi – zhodnocení vyučujícími (0 – 10 bodů od vyučujících + 0-10 bodů od studentů)


Detailní pokyny k eseji a její prezentaci budou sděleny ke konci semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.