E3000n ŽP & zdraví III - Sociální, ekonomický a politický kontext

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 1 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Habáň (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Ing. Petr Jelínek, Ph.D. (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Antonín Krása (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Vojtěch Pelikán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eliška Sychrová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Švec (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Petra Urbanová (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Robert Vlček (přednášející), RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jakub Urík, Ph.D. (pomocník)
Garance
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: RECETOX – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty, které přináší problémy ŽP na společenské a ekonomické úrovni. Cílem je také umožnit širší pochopení společenských, politických, ekonomických a psychologických kořenů environmentální krize.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
- chápat společenské, ekonomické a politické souvislosti environmentálních otázek
- vysvětlit, jak souvisí vývoj environmentálních problémů se zdánlivě nesouvisejícími disciplínami jako je např. psychologie, sociologie, právo, etika atd.
- diskutovat roli a potenciál společenskovědních oborů při řešení environmentálních problémů
Osnova
  • 1. Představení koncepce semináře, jednotlivá témata a jejich návaznost.
  • Udržitelný rozvoj – princip konceptu, stručná historie, souvislosti sociálního, ekonomického a politického rozměru (M. Bittner)
  • 2. Environmentální problémy a životní způsob jednotlivců (Lucie Galčanová Batista, FSS, MU)
  • 3. Výchova k respektu k přírodě a ke zdraví - Skaut (E. Sychrová, RECETOX, MU)
  • 4. Právně-komunikační aspekty env. problémů (P. Urbanová, Frank Bold Advokáti)
  • 5. Psychologie, příroda a životní prostředí (J. Krajhanzl, FSS, MU)
  • 6. Ekologická ekonomie - úvod do biofyzikální stránky ekonomických procesů (E. Fraňková, FSS, MU)
  • 7. LETS a další ekonomické alternativy (i na Jižní Moravě) (P. Jelínek, MENDELU)
  • 8. Role NGO při tvorbě environmentální politiky (J. Jakl, ekologická platforma Zvonečník)
  • 9. Národní síť zdravých měst (P. Švec, NSZM ČR)
  • 10. Vyhlašování CHKO v souvislostech (A. Krása, CHKO MK)
  • 11. Zdravotní a environmentální projekty v obci Březina - zkušenosti starosty obce (M. Habáň, obec Březina)
Literatura
    doporučená literatura
  • BITTNER, Michal. Úvod do udržitelného rozvoje: souvislosti environmentálního pilíře. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 250 s. Edice RECETOX. ISBN 978-80-210-6622-9. info
  • BINKA, Bohuslav. Environmentální etika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 157 s. ISBN 9788021045941. info
  • JOHANISOVÁ, Naděžda. Ekologická ekonomie: vybrané kapitoly. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 88 s. ISBN 978-80-210-7116-2. info
  • JANČÁŘOVÁ, Ilona. Ekologická politika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 207 s. ISBN 8021035994. info
    neurčeno
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. 1. vyd. Trenčín: Špirála, 2014, 51 s. ISBN 978-80-970970-2-8. info
  • KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 34 s. ISBN 9788087604175. info
  • WINTER, Deborah Du Nann a Susan M. KOGER. Psychologie environmentálních problémů. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 295 s. ISBN 9788073675936. info
Výukové metody
Pravidelné semináře každý týden. Jednotlivá témata jsou prezentována zvanými odborníky jak centra RECETOX, tak jiných relevantních institucí. K vybraným tématům studenti vypracují samostatnou seminární práci. Účast studentů na seminářích není pasivní, jsou aktivně zapojeni formou anket, dotazů, práce ve skupinkách apod.
Metody hodnocení
Práce a aktivita studentů je sledována a hodnocena v průběhu celého semestru. Zapojení studentů do výuky by mělo být co nejaktivnější (reagování na položené dotazy, vznášení vlastních dotazů, atd.). Podmínkou ukončení předmětu kolokviem je také vypracování a odprezentování odborné eseje na zadané téma.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/E3000n