Bi6290 Paleogenetika člověka

Přírodovědecká fakulta
jaro 2008 - akreditace
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Ústav experimentální biologie – Biologická sekce – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Pavel Lízal, Ph.D.
Předpoklady
Bi4020 Molekulární biologie && Bi3060 Obecná genetika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem přednášky je seznámení se s poznatky o evoluci člověka, které byly získány studiem současných a archaických populací člověka propojením antropologických, populačně-genetických a molekulárně-biologických přístupů. Na základě paleogenetických výzkumů se budeme snažit odpovědět na otázky jaký byl vývoj člověka, jaké měl člověk předky a kolik jich bylo, jak probíhala migrace a zda-li docházelo ke genetickému prolínání vývojově odlišných populací.
Osnova
  • 1) Genetika a antropologie, paleogenetika (Genetický kód, variabilita, zdroje evoluce, studium historie populací, příklad irské populace) 2) Původ moderního člověka (přehled - evoluce raných hominidů, evoluce rodu Homo, Teorie o původu moderního člověka) 3) Hledání našich společných předků (Mitochondriální Eva, kdy a kde žil náš společný předek, jak velká byla populace) 4) Genetická diverzita a evoluce současného člověka (genetická rozmanitost a evoluce, měření genetické rozmanitosti, genetická rozmanitost člověka a geografické rozmístění, interpretace genetické rozmanitosti africké populace) 5) Genetické rozdíly mezi lidskými populacemi (genetická vzdálenost a evoluce, úrovně genetické diferenciace, studium genetické vzdálenosti mezi populacemi, evoluční interpretace, odhad dávných migrací) 6) Kolik máme předků? (velikost populace a odhad velikosti dávných populací, pleistocénní populační exploze, fylogenetické stromy a expanse populací, expanze a mikrosatelitní DNA, odhad doby expanze, co se dělo před expanzí, speciace a nahrazení, vyhynutí a znovuobnovení lokálních populací) 7) Neandertálská DNA (studium starobylé DNA – postupy, problémy a perspektivy, objevení DNA neandertálského původu – první neandertálská sekvence DNA (Feldhofer), druhá neandertálská sekvence DNA (Mezmaiskaya), Evoluční interpretace – rozmanitost uvnitř neandertálské populace, Byli neandertálci odlišným druhem?, regionální vlivy na neandertálskou DNA, Byly neandertálci poddruhem?) 8) Co z toho všeho vyplývá? (souhrn genetických důkazů, fosilie a pohled populační genetiky, otázky a další vývoj) 9) Další příklady aplikace genetiky v antropologii (např. studium lidského melanocortinového receptoru, molekulární evoluce FOXP2 - jeho vliv na řeč a jazyk, genetická analýza vši podporující domněnku přímého kontaktu moderního a archaického člověka)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou, pro jejíž úspěšné zvládnutí je nezbytným předpokladem pravidelná docházka na přednášky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2012 - akreditace, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.