XS042 Psychologie ve školní praxi

Přírodovědecká fakulta
jaro 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. (příf plus uk plus > 4). Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:50 G2,02003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Psychologie ve školní praxi musí zahrnovat jak informace o vývojových změnách duševního dění dětí i dospívajících, tak i ucelenou představu o jedinečných charakteristikách dospělého člověka. Je třeba zvládnout v jednotlivých stadiích jak rozvoj racionálně-kognitivních procesů, tak i imaginativně-emotivních funkcí. Práce s žáky i studenty by měla vycházet z humanistické koncepce vývoje, její cílesměrná výchova dětí i autokultivace dospívajících má za cíl dosažení kvalit normální, autonomně a účinně seberegulované zralé a kultivované osobnosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět jednotlivým vývojovým stádiím vývoje dítěte; interpretovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí;použít informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
Osnova
  • 1. Činitelé vývoje a zákony vývojových změn (předmět struktura látky vývojové psychologie, charakteristika vývojových stádií). 2. Vývojové změny a rozvoj osobnosti u dětí. (Charakteristika rozumově-poznávacích procesů a imaginativně-emotivních funkcí psychiky. Emocionalita, sebepojetí, motivace a zájmy. Dopad činitelů prostředí na duševní vývoj.). 4. Dětské adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky (maladaptivní projevy dysfunkce, neurotické příznaky – příčiny a terapie.) 5. Duševní změny a vývojové úkoly dospívajících (charakteristické změny ratia, imaginatií i actia. Emocionalita, Jáství a jeho složky, , hodnoty, charakter, konativní procesy, plánovitost.) 6. Faktory subjekt-objektové interakce v pubertě a adolescenci (sexuální role, partnerské vztahy, profesionální orietace, stabilizace zájmů.) 7. Adaptacní potíže, duševní poruchy a nemoci dospívajících (dynamika frustrace, faktory frustrační tolerance, maladaptace, duševní nemoci a jejich příčiny, teorie normality) 8.Psychologie rané dospělosti, dospělosti a stáří. Pojem, teorie a struktura osobnosti. (Význam a možnosti formování osobnosti. Koncepce psychologie osobnosti. Pojetí osobnosti. Vstrvový model osobnosti). 9. Orientace, myšlení, schopnosti a inteligence.(Rozumově-intelektové, názorně-percepční, manipulačně-psychomotorické schopnosti. Faktory způsobilosti.). 10.Emocionalita a temperament. (Vztah vědomé, vegetativní a výrazové složky prožívání, Diferenciace a integrace citů. Bazální emocionalita. Patická reakce). 11.Volní procesy, frustrace, maladaptace a faktory frustrační tolerance.(Potřeby, motivy, rozhodování, rozhodnutí a dynamika volního jednání. Posilování odolnosti, neurastenický syndrom). 12. Optimalizace samostudia. (Paměť a učení, deklarativní a procedurální sklady). 13. Utváření a funkce postojů v orientaci a reagování. (Postoje a empatie. Konzistence, konsonance či extrémnost postojů. Sociální učení). 14. Pojem a funkce role. Rozpor socializace a individualizace. (Racionálně - sociální funkce role a její místo v celku osobnosti. Role a individualita.). 15.Vědomí jedinečnosti. Možnosti a metody sebepoznávání. (Funkce a složky Jáství. Sebeuvědomování , sebepopis a sebereflexe.). 16. Změny v sebepojetí člověka. Osobní aspekty sebehodnocení. (Afektivní složky Já, sebekoncepce jako imaginativní jádro osobnosti; nesoulad reálného a ideálního Já) 17. Dynamika seberozvíjení a sebeuplatňování. Funkce zájmů. (Teorie růstu, podpůrné charakteristiky osobnosti, sebeaktualizace a seberealizace). 18. Vzdělanost jako faktor integrace, rozhodování a tvořivosti. (Nejvyšší východiska sebeřízení. Situace adjustačního a kreativníhy typu. Mentální reprezentace). 19. Funkce imaginace a dopad ideálů. Variabilita osobní filozofie. (Imaginace a orientace, katarze, anticipace, fixace, emancipace, kreativita aj. funkce imaginace. Potřeba integrativního chápání reality). 20. Podmínky autonomní seberegulace Osobní hodnoty a hodnotové vědomí. (Typy charakteru. Proces kultivace a autokultivace. . Životní styl, smysl a poslání. Aspekty životní spokojenosti. Normalita.).
Literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 656 s.ISBN80-7178-46 X
  • FONTANA, D. Psychologie v ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. 384 s. ISBN 80-7178-063-4
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 8072391070. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zápočtový test (70%) a kolokvium Studenti musí prokázat svoji aktivitu znalostmi přednesené látky.
Informace učitele
http://www.cakon.net/docent
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2011 - akreditace, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.