ZD342 Nerovnoměrný rozvoj: geografická perspektiva

Přírodovědecká fakulta
jaro 2010
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Petr Daněk, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Petr Daněk, Ph.D.
Předpoklady
PROGRAM(D-GR4)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: pro studenty doktorského studijního programu
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz uvádí studenty do problematiky nerovnoměrného rozvoje a rozvojových studií. Rozvoj je představen jako koncept, vycházející z evropského racionalismu a vědy, který se díky kolonialismu rozšířil globálně a v polovině 20. století se stal mocným diskurzem, z nějž vychází činnost státních institucí, mezinárodních i nestátních organizací a který ovlivňuje životy i myšlení miliónů lidí. V kurzu jsou představeny hlavní školy a myšlenkové přístupy ke studiu rozvoje jako je modernizační škola, teorie závislostí či neoliberální přístupy. Změny v charakteru diskurzu jsou dány do souvislostí s globálním ekonomickým a geopolitickým vývojem. Značná pozornost je věnována diskusi kritických přístupů, včetně kritiky samotného diskurzu, které se dostaly do popředí debat v době nástupu neoliberálních přístupů. Kurz je kombinací přednášek a seminářů. V nich jsou studenti vedeni ke kritickému hodnocení a k formování vlastního názoru na základě studia literatury a diskuse.
Osnova
  • 1.Myšlenka pokroku 2.Rozděl a panuj – rozvoj jako kolonialismus 3.Case study: britská Východoindická společnost 4.Vznik postkoloniálního světa. Case study: indický nacionalismus a boj za nezávislost 5.Geopolitika studené války a vznik Třetího světa 6.Rozvoj jako modernizace 7.Case study: zelená revoluce 8.Rozvoj jako boj proti závislosti (teorie závislosti, neomerxistické perspektivy – Frank, Baran, Amin, Cardoso) 9.Dlužní krize a vzestup brettonwoodských institucí 10.Rozvoj jako strukturální přizpůsobení („ztracená dekáda“) 11.Lidé proti rozvoji: lokální perpektivy (V. Shiva, Bahaguna, Baliapal) 12.Case study: Narmada Hydel Project a Narmada Bacháó Andolan 13.Lidé proti rozvoji: globální perspektiva (PGA, spotřebitelské kampaně, fair trade…) 14.Reakce diskurzu (institucí): rozvojové cíle tisíciletí
Literatura
  • The post-development reader. Edited by Majid Rahnema - Victoria Bawtree. 2nd imp. London: Zed Books, 1998, xix, 440 s. ISBN 1-85649-474-8. info
  • Development studies :a reader. Edited by Stuart Corbridge. 1st pub. London: Arnold, 1995, xix, 475 s. ISBN 0-340-61452-8. info
  • BROHMAN, John. Popular development :rethinking the theory and practice of development. 1st pub. Oxford: Blackwell Publishers, 1996, 398 s. ISBN 1-55786-316-4. info
  • JOHNSTON, R.J. a Peter TAYLOR. Geographies of Global Change. Remapping the World. 2th ed. Oxford: Blackwell Publishers, 2002, xviii, 518. ISBN 0-631-22285-5. info
  • JEHLIČKA, Petr, Jiří TOMEŠ a Petr DANĚK. Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000, 276 s. ISBN 80-238-5566-2. info
  • DANĚK, Petr, Alice NAVRÁTILOVÁ, Marika HILDEBRANDOVÁ a Robert STOJANOV. Approaching the Other: The Four Projects of Western Domination. Olomouc: Palacký University, 2008, 176 s. Monographs. ISBN 978-80-244-2046-2. info
  • The companion to development studies. Edited by Vandana Desai - David Potter. 1st publ. London: Arnold, 2002, xiv, 562. ISBN 0340760516. info
  • Development studies :a reader. Edited by Stuart Corbridge. 1st pub. London: Arnold, 1995, xix, 475 s. ISBN 0-340-61452-8. info
Metody hodnocení
Součástí výuky je četba odborných textů, průběžně během semestru (před semináři), cca 80 stran (většinou v angličtině, část v češtině). Zkouška je písemná.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008 - akreditace, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2012.