MUC83 Moderní trendy ve výuce středoškolské matematiky

Přírodovědecká fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Jakub Novák (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MUC83/01: St 18:00–19:50 M4,01024, J. Novák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci studentovi precizovat odpověď na otázku "Co znamená učit moderně?" a seznámit ho s takovými didaktickými metodami a postupy, které mu umožní vést svou výuku matematiky v souladu s touto odpovědí.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: zdůraznit interdisciplinární vazby při výuce matematiky, formulovat slovní úlohy z praxe různých odvětví lidské činnosti, využívat při přípravě svých hodin zahraniční internetové zdroje a vhodnou didaktickou techniku, vybrat s ohledem na věkovou a rozumovou skladbu svých žáků vhodnou metodu výuky.
Osnova
  • 1. Co znamená učit moderně?
  • 2. Začínající matematikář. Diskuze: Výroková logika.
  • 3. Příprava na hodinu, zdroje matematických úloh. Diskuze: Množiny a intervaly.
  • 4. Didaktická technika. Diskuze: Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice.
  • 5. Hodnocení a klasifikace. Diskuze: Exponenciální funkce, rovnice a nerovnice.
  • 6. Prověřování vědomostí žáků, tvorba testu a písemné práce. Diskuze: Goniometrie a trigonometrie.
  • 7. Práce s nadanými a s neúspěšnými žáky. Diskuze: Planimetrie.
  • 8. Komunikace s žáky, rodiči a kolegy. Diskuze: Stereometrie.
  • 9. Obohacení výuky – projektové vyučování, e-learning a blended learning, gamifikace, CLIL. Diskuze: Pravděpodobnost a statistika.
  • 10. Kritické myšlení ve výuce matematiky. Diskuze: Analytická geometrie lineárních útvarů.
  • 11. Aplikační úlohy ve středoškolské matematice. Diskuze: Kuželosečky.
  • 12. Diskuze: Posloupnosti a řady. Závěrečná reflexe kurzu.
  • 13. Hejného metoda výuky matematiky (Ing. Petra Antlová, ZŠ Pardubice - Studánka)
  • 14. Realistická pedagogika. (Mgr. Martin Krynický, Gymnázium Třeboň)
Literatura
  • HEJNÝ, Milan a Pavel ŠALOM. Matematika / autoři: Milan Hejný, Pavel Šalom ; ilustrace: Lukáš Urbánek. Illustrated by Lukáš Urbánek. 1. vydání. Praha: H-mat, o.p.s., 2017, 80 stran. ISBN 9788090575684. info
  • FUCHS, Eduard a Eva ZELENDOVÁ. Matematika v médiích. Využití slovních úloh při kooperativní výuce na základních a středních školách. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015, 121 s. ISBN 978-80-7015-145-7. info
  • DRLÍK, Martin. Moodle :kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů. Brno: Computer Press, 2013. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • WILLINGHAM, Daniel T. Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for your classroom. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2009, 180 s. ISBN 9780470279304. info
Výukové metody
Seminář jednou týdně po dvou hodinách. Seminář zahrnuje přednášky a řízenou diskusi o problematice předmětu.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nutná účast na cvičeních (2 povolené absence) a aktivní účast na diskuzích (2x příspěvek a 2x role oponenta) a závěrečné reflexi.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.