Z2166 Úvod do ekologie a ochrany přírody

Přírodovědecká fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Martin Culek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karel Brabec, Ph.D. (přednášející)
Garance
RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Martin Culek, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Předpoklady
SEMESTR ( 2 ) || SEMESTR ( 4 )
Znalosti Geografie a Biologie na úrovni kvalitní střední školy. Zájem o téma :-)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu student získá základní informace: O fungování živé složky krajiny ve vztahu k abiotickým činitelům; Nezbytnou součástí studia je schopnost identifikace základních entit krajiny včetně biologických objektů - v rámci tohoto předmětu se studenti naučí poznávat základní dřeviny ČR. Rozšíří si své znalosti o ochraně přírody v ČR a evropské politice.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu mj. schopni:

Popsat vznik vědního oboru Ekologie a její členění na dílčí discipliny.
Vysvětlit pojmy ekologická valence, fyziologické a ekologické optimum a pomocí nich vysvětlit výskyt druhů v současné krajině.
Znát vlivy ekologických podmínek na výskyt a rozšíření vybraných druhů bioty.
Budou umět charakterizovat vegetační stupně střední Evropy, v ČR i landuse v jednotlivých stupních a typy ekosystémů.
Popsat historii ekosystémů naší krajiny v holocénu a vlivy člověka na tento vývoj. Charakterizovat současné výsledky procesu.
Zhodnotit historii ochrany přírody na území ČR vč. evropských projektů.
Budou znát typy chráněných území v ČR, legislativu k nim, stupeň ochrany, způsoby značení v terénu, kompetence úřadů k nim atd.
Naučí se poznávat základní dřeviny ČR a budou znát jejich ekologické nároky.
Osnova
  • 1. Základy Ekologie pro geografy I. - Členění ekologie, ekologická valence, fyziologické a ekologické optimum.
  • 2. Základy ekologie pro geografy II. - ekologické podmínky a faktory: teplota, vláha, světlo, oheň, sůl, pH, atd.
  • 3. Ekosystémy, sukcese.
  • 4. Základy Ekologie krajiny.
  • 5. Vývoj ekosystémů naší krajiny v holocénu.
  • 6. Vegetační stupně střední Evropy.
  • 7. Příklady krajin a jejich krajinoekologických vlastností a problémů.
  • 8. Zákonná ohrana přírody a krajiny, typy chráněných území.
  • 9. Historie ochrany přírody a krajiny v ČR.
  • Obsah cvičení: Identifikace krajin na základě jejich obrazů.
  • Pět cvičení je věnováno na půldenní exkurzi do okolí Brna s ukázkami typů krajin, ekosystémů a způsobů jejich obhospodařování. Na exkurzi studenti sami prezentují zadaná témata.
  • Několik cvičení bude věnováno další preferované problematice a kontrole znalostí, mj. zákona o ochraně přírody a krajiny (114/92 Sb.) atd.
  • Samostudium: poznávání základních dřevin ČR (ca 54 druhů). Doplňující výklad ke dřevinám během cvičení, průběžné ověřování znalostí dřevin během semestru. Předmětem samostudia bude i část tématiky ochrany přírody a krajiny.
Literatura
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • CULEK, Martin a Vít GRULICH. Biogeografické členění ČR. In: Atlas krajiny České republiky. 2010.
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a ŠŤASTNÁ, Pavla. Ekologie. 2. upravené vydání. Mendelu, Brno, 2014, 184 str.
  • PRACH, Karel, Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vydání. Praha: Scientia, 2009, 151 stran. ISBN 9788086960463. info
  • ŠLEZINGR, Miloslav. Aplikovaná a krajinná ekologie : základní informace pro stavební obory. Vyd. 1. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003, 68 s. ISBN 8021425083. info
  • PEKÁREK, Milan, Ivana PRŮCHOVÁ, Milan DAMOHORSKÝ a Drahomíra PÁLENSKÁ. Zákon o ochraně přírody a krajiny a předpisy související : komentované znění [Učebnice]. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 320 s. Edice učebnic PrF MU v Brně ; č. 244. ISBN 80-210-2376-7. info
Výukové metody
Přednášky se konají s doprovodem powerpointových prezentací s mnoha ilustracemi. Aktivita studentů i na přednáškách je vítána.
Místo pěti cvičení se koná polodenní exkurse do zajímavých lokalit v blízkosti Brna. Trasa bude studentům sdělena min. měsíc předem. Pro exkursi si studenti připraví své vstupy s geografickými charakteristikami území, téma bude přiděleno s dostatečným předstihem. Kvalita vystoupení bude náročně hodnocena a bude součástí výsledné známky. Na exkursi si studenti dělají poznámky, které pak předloží cvičícím k nahlédnutí před udělením zápočtu.
Samostudium dřevin ČR z doporučené literatury a z poskytnutých materiálů. Dále část látky o vegetačních stupních a část ochrany přírody.
Samostudium obecně: Přemýšlení o krajině :-).
Metody hodnocení
Zkouška je písemná, s psanými odpověďmi na otázky. 70 % známky je z písemné zkoušky (nutno ji však úspěšně absolvovat alespoň na E!), 10 % známky tvoří poznávání dřevin ČR (na obrázcích v computeru). Poznávačka dřevin se koná již v průběhu měsíce dubna!! Dalších 20 % tvoří individuální aktivita a přínos ve cvičeních. V průběhu cvičení v učebně se bude psát několik kontrolních testů z probírané látky. I výsledky těchto testů se započítávají do hodnocení aktivity ve cvičeních. K udělení zápočtu je třeba předložit k nahlédnutí vlastnoručně psané poznámky z terénní exkurse.
Navazující předměty
Informace učitele
Co přesně bude předmětem samostudia bude studentům sděleno na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.