Z0042 Geografie nevýrobní sféry 2 - geografie obchodu a turismu

Přírodovědecká fakulta
podzim 2002
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Stanislav Řehák, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Vystoupil (cvičící)
Garance
RNDr. Vladimír Herber, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Stanislav Řehák, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z0042/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Řehák, P. Vystoupil
Z0042/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Řehák, P. Vystoupil
Z0042/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. S. Řehák, P. Vystoupil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na pochopení role ekonomiky obecně a konkrétně terciérních aktivit v národním hospodářství určitého státu a v územním průmětu zvláště. důraz je kladen jak na integritu světového hospodářství a na znalost jeho hlavních finančních center, tak na roli různorodých zařízení terciérního charakteru v aktivaci rozvoje malého území. Pasáž o turismu a cestovním ruchu integruje předchozí znalosti o prostředí s tou z aktivit, která se opírá o respektování přírodního a kulturního potenciálu určitého území. Předmět je zároveň minimální průpravou pro zvládání ekonomických znalostí v dalších fázích studia, zvláště v případě výběrových přednášek.
Osnova
  • 1. Úloha peněz a regulační úloha trhu v ekonomice. Úvěr a zisk. Měnové kurzy.
  • 2. Kapitál a investice. Investice přímé a portfoliové. Cenné papíry a role burzy.
  • 3. Banky, spořitelny a pojišťovny. Odložená spotřeba jako zdroj investičního kapitálu.
  • 4. Mezinárodní mobilita kapitálu. Hot money. Finanční centra současného světa, svět jako finanční prostor.
  • 5. Specifika služeb. Členění služeb v širším slova smyslu podle OKEČ.
  • 6. Územní dosah a hierarchizace služeb. Urbanistický efekt kumulace služeb.
  • 7. Kombinace služeb. Monitoring ve vybavenosti služeb, ukazatele pro kvantitativní posuzování. Současné trandy v geografii služeb.
  • 8. Geografie turismu. Postavení turismu v humánní geografii. Pojetí turismu. Terminologie, definice. Venkovská turistika, agroturistika. Literatura.
  • 9. Předpoklady pro turismus - lokalizační, selektivní a realizační předpoklady. Ubytovací a stravovací zařízení.
  • 10. Předpoklady pro turismus - lokalizační, selektivní a realizační předpoklady. Komplexní hodnocení předpokladů.
  • 11. Turismus jako rozvojový faktor. Aktivní a pasivní cestovní ruch. Ukazatele. Vývoj turismu v ČR v 90. letech. Podnikatelstká struktura. Hraniční přechody.
  • 12. Region v geografii turismu. Atraktivity území. kvalita MTZ. Zatížení území turismem.Střety turismu se zájmy ochrany přírody a krajiny. regulace turismu.
  • 13. Turismus v Evropě. Informace o turismu. Významné turistické regiony Evrop. Veletrhy a výstavy, kongresový turismus, náboženský (poutní) fenomén. Informační systémy, internet, reklama. Cestovní a informační kanceláře.
Literatura
  • Venna, Yrje: Řízení a vývoj služeb (učební text EIPA - nepublikovaný překlad).
  • MIRVALD, Stanislav. Geografie cestovního ruchu. Vyd. 3. upr. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996, 127 s. ISBN 80-7082-288-0. info
  • ECHAUDEMAISON, Claude-Daniele. Slovník ekonomie a sociálních věd. Translated by Marie Bednaříková. 1. vyd. Praha: EWA Edition, 1995, 419 s. : g. ISBN 80-85764-13-X. info
  • WOKOUN, René a Jiří VYSTOUPIL. Geografie cestovního ruchu a rekreace. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 250 s. info
Metody hodnocení
Student je v kolokviu hodnocen za zvládnutí základních poznatků o obchodě a turismu, ovládá popis základních ekonomických mechanismů a funkcí nejdůležitějších ekonomických institucí a procesů. Umí též aplikovat základní poznatky o turismu a obchodě na rozvoj lokality nebo malého území.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 1999, podzim 2010 - akreditace, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.