PřF:F8282 Středoš.Fyz.a její uč. obr 2 - Informace o předmětu
F8282 Středoškolská fyzika a její učebnicový obraz 2
Přírodovědecká fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (přednášející)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (cvičící)
prof. RNDr. Jan Novotný, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PřF, M-FY)
- Cíle předmětu
- Předmět se věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Hlavními cíli kurzu je: věcná a didaktická analýza témat středoškolské fyziky; kritický rozbor jejich obvyklých učebnicových zpracování; návrh a posouzení případných alternativních možností výkladu. - Osnova
- 1. Elektřina a magnetismus (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- 2. Optika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- 3. Speciální teorie relativity (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy]
- 4. Fyzika mikrosvěta (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
- Literatura
- Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele. - Grammar school textbooks of physics and further literature in accordance with the recommendation of the teacher.
- ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
- Metody hodnocení
- Klasická přednáška, seminární cvičeni. Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
- Informace učitele
- Podmínkou přihlášky ke kolokviu jsou kromě aktivní účasti na cvičení alespoň dvě úspěšná seminární vystoupení studenta během semestru k probírané dílčí problematice. Student kombinovaného nebo distančního studia může nahradit předepsanou účast ve cvičení písemným vypracováním zadaných dílčích témat (v počtu úměrném počtu neabsolvovaných cvičení) a ústní rozpravou nad ním.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2008/F8282