F8282 Středoškolská fyzika a její učebnicový obraz 2

Přírodovědecká fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/2. 2 kr. (plus ukončení). Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (přednášející)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Zdeněk Bochníček, Dr. (cvičící)
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Aleš Lacina, CSc.
Ústav fyziky a technologií plazmatu – Fyzikální sekce – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
St 17:00–17:50 F2 6/2012, St 18:00–19:50 F2 6/2012
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se věnuje tématům středoškolské fyziky a zejména způsobu jejich prezentace v současné české učebnicové literatuře. Jednotlivé učebnice analyzuje jak z hlediska koncepčního, tak z hlediska zpracování dílčích témat a orientuje posluchače i v doplňkových literárních pramenech (starší středoškolské učebnice, učebnice pro nižší stupeň škol, učebnice vysokoškolské, časopisecká a popularizační literatura). Provádí jejich srovnávací analýzu a rozebírá diskutabilní, či dokonce defektní, pasáže těchto textů. V případě potřeby nabízí alternativní možnosti výkladu až po konkrétní doporučení a návody. Upozorňuje na možnosti využití nedostatků učebnicového textu jak při výuce fyziky, tak při obecné výchově k přesnému kritickému myšlení.
Na konci kurzu by student měl být schopen:
věcně i didakticky analyzovat témata vybraných částí středoškolské fyziky;
kriticky rozebrat jejich obvyklá učebnicová zpracování;
navrhnout a posoudit případné alternativní možnosti výkladu.
Osnova
  • 1. Elektřina a magnetismus (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
  • 2. Optika (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
  • 3. Speciální teorie relativity (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy]
  • 4. Fyzika mikrosvěta (historie discipliny, její současný stav, vývoj učebnicového zpracování, výběr a řazení témat, rozbor věcných a pedagogických nedostatků, konkrétní příklady, alternativní postupy).
Literatura
  • Středoškolské učebnice fyziky a další literatura dle doporučení učitele. - Grammar school textbooks of physics and further literature in accordance with the recommendation of the teacher.
  • ARONS, A. B. Teaching introductory physics. New York: John Wiley & Sons, 1996, xiv, 153. ISBN 0471137073. info
Výukové metody
Přednáška, seminární cvičeni s diskusí a samostatnými vystoupeními studentů.
Metody hodnocení
Kolokvium má charakter širší rozpravy o tématice předmětu.
Informace učitele
Podmínkou přihlášky ke kolokviu jsou kromě aktivní účasti na cvičení alespoň dvě úspěšná seminární vystoupení studenta během semestru k probírané dílčí problematice. Student kombinovaného nebo distančního studia může nahradit předepsanou účast ve cvičení písemným vypracováním zadaných dílčích témat (v počtu úměrném počtu neabsolvovaných cvičení) a ústní rozpravou nad ním.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, jaro 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, jaro 2012 - akreditace.