ZD312 Obchod: současné trendy, geografické aspekty

Přírodovědecká fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Szczyrba, Ph.D. (přednášející), doc. RNDr. Václav Toušek, CSc. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Václav Toušek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: pro studenty doktorského studijní programu
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá současnými trendy v maloobchodě ve světovém a regionálním měřítku, a to jak z pohledu ekonomicko-geografických aspektů, tak i v širším multidisciplinárním okruhu řešených otázek (sociologie, urbanismus, logistika ad.). Ke stěžejním řešeným otázkám v rámci přednášek patří zejména problematika geografických interakcí internacionalizace a globalizace maloobchodu. Formou časoprostorové analýzy budou studenti seznámeni s hlavními principy prostorového uspořádání maloobchodní sítě včetně moderních urbánních aplikací. Na konci kurzu bude student schopen: - porozumět současným relevantním trendům ve vývoji maloobchodu na různých stupních jeho prostorového hierarchického uspořádání, - využít získané informace pro decizní sféru na úseku veřejné správy.
Osnova
  • 1. Historicko-geografické aspekty vývoje maloobchodu (retailingu).
  • 2. Současná terminologie, evropský versus americký systém.
  • 3. Základní charakteristiky současného retailingu.
  • 4. Koncentrace a integrace maloobchodu.
  • 5. Internacionalizace maloobchodu, case study vybraných globálních hráčů.
  • 6. Územní development a regulace maloobchodních aktivit, legislativní rámec .
  • 7. Závěr, shrnutí poznatků.
Literatura
  • SZCZYRBA, Zdeněk. Maloobchod v ČR po roce 1989 : vývoj a trendy se zaměřením na geografickou organizaci. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 126 s. ISBN 8024412748. info
  • SZCZYRBA, Zdeněk. Geografie obchodu : se zaměřením na současné trendy v maloobchodě. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 90 s. ISBN 8024414538. info
  • Retail geography. Edited by John A. Dawson. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, 248 s. ISBN 9780415540353. info
  • SPILKOVÁ, Jana. Geografie maloobchodu a spotřeby : věda o nakupování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 245 s. ISBN 9788024619514. info
  • KRIŽAN, František a Viliam LAUKO. Geografia maloobchodu : úvod do problematiky. Prvé vydanie. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2014, 196 stran. ISBN 9788022335423. info
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010 - akreditace, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011 - akreditace, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2018.