MUC71 Informační technologie ve středoškolské matematice

Přírodovědecká fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Liška, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Roman Plch, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Radan Kučera, DSc.
Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav matematiky a statistiky – Ústavy – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MUC71/01: Čt 8:00–9:50 MP1,01014, P. Liška, R. Plch
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/23, pouze zareg.: 0/23, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/23
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: vybrat a používat matematické programy dle probíraného tematického celku; využívat počítač při přípravě na výuku matematiky; využívat počítač, web, interaktivní tabuli při výuce matematiky; vytvořit pracovní list, hru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vybrat a používat matematické programy dle probíraného tematického celku; - využívat počítač při přípravě na výuku matematiky; - využívat počítač, web, interaktivní tabuli při výuce matematiky; - vytvářet pracovní listy, výukové hry a testy; - ovládat program pro dynamickou geometrii Geogebra.
Osnova
  • 1. Matematika a web2.0 (online programy a úložiště matematické obsahu)
  • 2. Matematický text na webu, v PDF-formátu a čtečkách e-knih
  • 3. Systémy počítačové algebry ve výuce
  • 4. Programy dynamické geometrie (Cabri, Geogebra)
  • 5. Interaktivní tabule a její programy
Literatura
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Nestandardní úlohy s počítačem v 9. třídě. In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelský servis, 2010, s. 63-67, 4 s. ISBN 978-80-86843-29-2. info
  • FUCHS, Eduard. O výchově učitelů v Čechách (a samozřejmě i na Moravě). 1. vyd. Praha: Matfyzpress, 2010, s. 103-110. ISBN 978-80-7378-142-2. info
  • FUCHS, Eduard, Helena BINTEROVÁ a Pavel PECH. On introduction of quadratic function by computers at school. South Bohemia Mathematical Letters. České Budějovice: University of south Bohemia, 2010, roč. 17, č. 1, s. 51-60. ISSN 1804-1450. info
  • PLCH, Roman, Petra ŠARMANOVÁ a Robert MAŘÍK. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX. Zpravodaj Československého sdružení uživatelů TEXu. Praha: Československé sdružení uživatelů TEXu, 2010, roč. 20, č. 4, s. 266-291. ISSN 1211-6661. Příručka k tvorbě interaktivních testů z webu Mi21. URL info
  • VÁŇOVÁ, Tamara. Informační technologie ve výuce aneb Moodle v síti škol. 2008. Workshop v rámci konference Informační gramotnost info
  • PLCH, Roman a Petra ŠARMANOVÁ. Interaktivní prezentace matematické grafiky na webu a v PDF dokumentech. In Technologie pro e-vzdělávání. 1. vydání. Praha: ČVUT FEL Praha, 2007, s. 31-38. ISBN 978-80-01-03756-0. URL info
  • FUCHS, Eduard a Dag HRUBÝ. Postavení matematiky ve školním vzdělávacím programu. Čtyřletá gymnázia. První. Praha: Prometheus, 2006, 72 s. ISBN 80-7196-325-9. info
  • PLCH, Roman. Využití systémů počítačové algebry ve výuce matematiky. In University of South Bohemia Department of Mathematics Report Series. první. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Ćeských Budějovicích, 2005, s. 145-159. ISSN 1214-4681. info
  • Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom multimediálním textu. In Sborník 9. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelský servis, 2004, s. 69-72. ISBN 80-86843-01-7. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2004, roč. 12, č. 1, s. 7-10. ISSN 1214-4681. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. Standardy a testové úlohy z matematiky pro střední odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 108 s. Standardy. ISBN 80-7196-294-5. info
  • FUCHS, Eduard a Helena BINTEROVÁ. O jednom netradičním využití počítačů ve výuce matematiky. Department of Mathematics Report Series. České Budějovice: University of South Bohemia, 2003, roč. 11, č. 1, s. 223-230. ISSN 1214-4681. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Recenze knihy. Hejný,M., Kuřina F.: Dítě, škola a matematika. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: JČMF, 2002, roč. 47, č. 1, s. 67-68. ISSN 0032-2423. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. In Počítačová podpora výuky matematiky. Brno: Fakulta informatiky, Masarykova univerzita, 2001, 53 s. skripta pro distanční vzdělávání. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, 2001, 148 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • PLCH, Roman. Export Mapleovských zápisníků do TeXu. Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, 1998, roč. 8, 3-4, s. 138-144. ISSN 1211-6661. info
  • FUCHS, Eduard a Josef KUBÁT. Standardy a testové úlohy z matematiky pro čtyřletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1998, 148 s. ISBN 80-7196-095-0. info
  • PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 44 s. ISBN 80-7196-090-X. info
Výukové metody
Seminář formou praktické práce na domácích počítačích studentů. Zadávání úkolů pomocí Google Classroom, prezentace pomocí Google Meet.
Metody hodnocení
Seminář je zakončen zápočtem. Pro získání zápočtu je nutné vypracování domácích úkolů nejpozději do 14-ti dnů od data zadání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.