Z8121 Globální prostorové datové projekty

Přírodovědecká fakulta
podzim 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. RNDr. Milan Konečný, CSc. (přednášející)
Mgr. Radim Štampach, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Milan Konečný, CSc.
Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Milan Konečný, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Geografický ústav – Sekce věd o Zemi – Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Čt 11:00–12:50 Z3,02045
Předpoklady
Znalosti Kartografie, GIS, DPZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je charakterizovat metodologii, koncepci, a postupné kroky budování globálních prostorově orientovaných projektů s důrazem na projekty Globální mapa, Globální prostorová datová infrastruktura, Digitální planeta Země, Geografická datová báze OSN, GEO, GEOSS, OSN-Redukce rizik katastrof(UN-DRR) a OSN - OSN - Globální geoprostorový informační management (UN-GGIM)a Digital Belt and Road (DBAR). Kromě aspektů organizačních ekonomických, politických a ekologických je pozornost zaměřena i na technologické otázky, zejména kvalitu dat a legislativní aspekty související s využitím dat v různém kulturním, politickém a ekonomickém prostředí. Otázky a předpoklady vytvoření globální trvale udržitelné informační společnosti.
Výstupy z učení
Studenti a absolventi budou schopni pochopit úlohu globálních prostorových datových projektů pro řešení stávajících problémů Země (např. v obasti ŽP, včasného varování a krizového managementu, globálního oteplování, aj.). Dále úlohu zemí, jako ČR resp. SR při tvorbě těchto projektů a možnosti zapojení v nich. Současně budou schopni posoudit i ekonomické aspekty zapojeni v projektech, tj. úspora výdajů za již existující data v globálních a regionálních projektech, a také možnost uplatnění intelektuálního duševního vlastnictví a jeho ekonomického zhodnocení v projektech.
Osnova
1. Agenda 21 a její úloha při vzniku, tvorbě a využití globálních prostorově orientovaných projektů. Impulsy konferencí Rio 92 a Rio+10. 2. Informační společnost a trvale udržitelný rozvoj: globální trvale udržitelná informační společnost. 3. Potřeby a motivy vedoucí ke vzniku globálních prostorových projektů. 4. Projekt Globální mapa: historie vzniku, koncepce, obsah, interpretace dat. 5. Využití a testování přesnosti výstupů Global map. Aktualizace dat. 6. EuroglobalMap: evropský příspěvek Global Map. 7. Globální prostorová datová infrastruktura (GSDI): motivy vzniku, význam pro globální informační společnost. Organizační a implementační přístup. 8. GSDI: popis geoprostorových dat, geoprostorový datový katalog. 9. GSDI: geoprostorová datová vizualizace-WEB mapování, přístup a doručování geoprostorových dat-otevřený přístup k datům, geoprostorové služby, případové studie. 10. Digitální planeta Země (DE- Digital Earth): odraz národních prostorových datových infratsruktur, tedchnologický přístup (Al Gore), trvale udržitelná informační společnost (evropsko-čínsko-asijsko-australský přístup). Nová Strategická architektura digitální Země. Rámec a meta-rámec pro planetární inteligenci a správu udržitelnosti(2025). 11. Geografická datová báze Organizace spojených národů: motivy, koncepce, datové vrstvy, aktualizace a interpretace 12. The U.N. GGIM (Global Geospatial Information Management) a DBAR (Digital Belt and Road). Charakteristiky a srovnání. Uloha a vědecká agenda malých zemí v globálních prostorově orientovaných projektech, návaznost na Národní geoinformační infratsrukturu (NGII) v ČR. 13. Obchodní případová studie: využití globálních prostorově orientovaných projektů
Literatura
    povinná literatura
  • Huadong Guo, Michael F. Goodchild, Alessandro Annoni (2019). Manual of Digital Earth. Springer Singapore, 852 p., https://doi.org/10.1007/978-981-32-9915-3
  • Abbas Rajabifard, Daniel Paez, Greg Foliente (2021) COVID-19 Pandemic, Geospatial Information, and Community Resilience. CRC Press. 558 p. https://doi.org/10.1201/9781003181590
  • Longley,P.A., Goodchild,M.F., Maurige,D.J., Rhind,D.W.(2001): Geographic Information Systems and Science, Wiley and Sons. Chichester, 454p.
    doporučená literatura
  • Hui Lin, Michael Batty (2014) Virtuální geografická prostředí. Masarykova univerzita. 351 p. ISBN: 978-80-210-6990-9
Výukové metody
teoretické přednášky
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou formou písemného testu, při níž student prokáže orientaci a hluboké znalosti koncepcí, účelu a využití globálních porostorově orientovaných datových projektů.
Informace učitele
Předmět je ukončen zkouškou formou písemného testu, při níž student prokáže orientaci a hluboké znalosti koncepcí, účelu a využití globálních porostorově orientovaných datových projektů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2009, podzim 2011 - akreditace, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2017, jaro 2019, podzim 2020, podzim 2022, jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2025/Z8121