Ze0154 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/3.3. 5 dní. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Korvasová (cvičící)
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem kurzu je praktický nácvik jednotlivých metod geografického výzkumu v praxi a rovněž ukázka toho, jak lze prostřednictvím výuky v terénu doplňovat a prohlubovat učivo probírané ve škole. Během prvního dne probíhá pozorování a dokumentace různorodých lokalit Moravského krasu vhodných pro terénní výuku v oblasti Drahanské vrchoviny. Následující dny jsou věnovány historii a geografii oblasti a řešení případových studií. Na závěr kurzu reflektivně odprezentují absolvované výukové činnosti z hlediska geografického, pedagogického a oborově-didaktického hlediska.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - orientovat se v terénu;
- sbírat, uspořádat a hodnotit údaje o území;
- zpracovat komplexní geografickou charakteristiku území;
- připravit vlastní aktivity pro terénní výuku.
Osnova
  • Terénní výuka se koná v Jedovnicích na odborném pracovišti.
  • Aktivity jsou zaměřeny na následující:
  • 1. Hodnocení potenciálu oblasti pro terénní výuku na ZŠ.
  • 2. Hodnocení vlivu krajiny na člověka (a naopak).
  • 3. Orientace v terénu podle různých druhů map.
  • 4. Seznámení s historicko-geografickou charakteristikou oblasti.
  • 5. Řešení případových studií.
  • 6. Reflexe aktivit a možnosti jejich využití ve výuce na ZŠ.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVOBODOVÁ, Hana. Outdoor education in Geography: A specific education strategy. 1. vyd. Brno: Masaryk University Press, 2019, 198 s. ISBN 978-80-210-9521-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9522-2019. URL info
    neurčeno
  • HOFMANN, Eduard. Integrované terénní vyučování. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 1 sv. ISBN 8073150549. info
Výukové metody
terénní cvičení
Metody hodnocení
Bloková výuka. Zpracování projektů.
Informace učitele
Podrobné požadavky a literatura aktualizovány ve studijních materiálech. Termín terénní výuky je zpravidla v týdnu před zahájením výuky. Aktuální stav všech forem terénní výuky, které katedra geografie PdF MU garantuje je uveden na webu katedry https://geografie.ped.muni.cz/terenni-praxe.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.