Upozornění:
Studijní plán je neaktivní.
PdF NLOG06 Speciální pedagogika - komunikační techniky (na dostudování) (neaktivní)
Název anglicky: Special Education - Communication Techniques (graduation)
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-LOG
Logopedie
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsah
Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
Obhajoba diplomové práce
Student si vybírá z povinné části A a B po jedné otázce z každé oblasti.
Logopedie a Surdopedie je povinná, SPU je volitelným předmětem.
Část povinná:
Strategie ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu poradenských služeb (písemný test)
A Logopedie (Aa: diagnostické nástroje a postupy a speciálněpedagogická diagnostika; Ab: intervenční postupy a poradenství)
B Surdopedie (Ba: diagnostické nástroje a postupy a speciálněpedagogická diagnostika; Bb: intervenční postupy a poradenství)
Část volitelná:
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů mít široké znalosti a dovednosti z oboru logopedie a surdopedie, komunikační a edukační znalosti a dovednosti, být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením do jejich výuky, ovládat práci s dětmi a žáky s NKS a se sluchovým postižením na úrovni logopeda (magistra). Mít dovednosti pro podporu pedagoga při práci se žáky s NKS a se sluchovým postižením v inkluzivní třídě, pro podporu rodičů dětí s postižením.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
- Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
Návrh témat kvalifikačních prací
Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se specificky narušeným vývojem řeči
Úroveň komunikačních dovedností u dospívajících a adolescentů s narušenou komunikační schopností
Stimulace komunikačních schopností u dětí s opožděným vývojem řeči se zřetelem k obsahové složce řeči
Využití programu SymWriter pro rozvoj slovní zásoby u žáků se specificky narušeným vývojem řeči
Stimulace komunikační schopnosti u dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze s ohledem na pragmatickou rovinu řeči
Specifika výběru podpůrných opatření u žáků s narušeným vývojem řeči
Analýza speciálních vzdělávacích potřeb u žáka se sluchovým postižením
Stimulace komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením
Význam sluchové výchovy pro děti s těžkým sluchovým postižením a pro jejich rodiny
Faktory ovlivňující volbu povolání u žáků se sluchovým postižením
Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu v kontextu sekundárního vzdělávání
Témata obhájených diplomových prací
- studenti jsou aktuálně v prvním ročníku, zatím nejsou absolventi
Témata obhájených rigorózních prací
- studenti jsou aktuálně v prvním ročníku, zatím nejsou absolventi
Obhájené kvalifikační práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika
Cizí jazyk
Student si volí 2 předměty, podle volby jazyka
Speciálněpedagogický základ
Povinně volitelné předměty
Studenti volí profilaci na somatopedii + předměty se zaměřením na jedince s tělesným postižením; nebo Oftalmopedii + předměty se zaměřením na jedince se zrakovým postižením