Upozornění:
Studijní plán je neaktivní.
PdF P13114 Special Education (na dostudování) (neaktivní)
Název anglicky: Special Education (graduation)
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahPedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)
Část povinná:
Strategie ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu poradenských služeb (písemný test)
Student si vybírá po dvou otázkách z jednoho předmětu povinně volitelné části a z volitelné části, pokud si jí vybral jako předmět SZZ.
Část povinně volitelná (jeden předmět, s výjimkou části C - 2 předměty)
A Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s mentálním postižením
B Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
C Logopedie a Surdopedie
D Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka (pro neslyšící studenty)
E Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se zrakovým postižením
F Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování
Část volitelná:
Specifické poruchy učení
SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. . Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace a studentské portfolio. Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie; Patopsychologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací
Specifika vzdělávání osob s postižením zraku na daném typu školy
Možnosti využívání Montessori pomůcek v rozvoji dílčích kompetencí dětí a žáků s postižením zraku
Specifika vzdělávání osob s postižením zraku na daném typu školy
Podpora profesní orientace a volby povolání u žáků s postižením zraku
Specifické kompetence osob s postižením zraku se získaným postižením v období adolescence, dospělosti, senia
Rodina dítěte s kombinovaným postižením/ s postižením zraku
Vliv oslabeného vidění na každodenní život
Využití konceptu bazální stimulace a metody snoezelen na základní škole speciální
Přístupy k žákům s lehkým mentálním postižením a přidruženou poruchou pozornosti s hyperaktivitou z pohledu rodiny a školy
Analýza možností zájmového vzdělávání žáků s PAS v přírodovědné oblasti
Význam zrakové terapie pro osoby s postižením zraku a pro jejich rodiny
Mobilita jako cesta k sociální inkluzi
Pracovní uplatnění osob s tělesným postižením na trhu práce
Témata obhájených prací
Pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením v Moravskoslezském kraji. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/327185/pedf_m/?lang=cs
Připravenost žáků s SPU při přechodu z prvního stupně základní školy na druhý
Efektivita Montessori pedagogiky a význam používaných speciálních pomůcek u žáků se specifickými poruchami učení
Motorické dovednosti u dětí v raném věku
Postoje intaktních osob k inkluzi jedinců se zdravotním postižením
Analýza dovedností žáků s vývojovou dysfázií ve 3. ročníku ZŠ logopedické https://is.muni.cz/th/358297/pedf_m/
Analýza lexikálně-sémantické jazykové roviny u intaktního dítěte předškolního věku https://is.muni.cz/th/324633/pedf_m/
Podpora dospělého člověka se středně těžkým mentálním postižením v rodinném prostředí. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/409631/pedf_m/?lang=cs
Dospělé ženy s Aspergerovým syndromem. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/322745/pedf_m/?lang=cs
Proces vyrovnávání se s diagnózou poruchy autistického spektra u vlastního dítěte
Postavení asistenta pedagoga v edukačním procesu v systému základního školství
Sebepojetí rodiny dítěte s Downovým syndromem v inkluzivní společnosti
Narušená komunikační schopnost při Parkinsonově chorobě
Zkušenosti s výukou písmem Comenia Script u dětí s grafomotorickými obtížemi
Rodiče s handicapem
Diagnostika komunikačních schopností u dětí předškolního věku https://is.muni.cz/th/363360/pedf_m
Témata obhájených rigorózních prací
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Sekundární prevence po infarktu myokardu
Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
Závěrečné práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP7MP_MTO2 | Metodologie 2 | zk | 3 | 1 | - |
PdF:SZ6639 | Educational Psychology | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6642 | School Education | zk | 2 | 2 | - |
PdF:SZ6646 | Educational and Psychological Assessment in Teaching Practice | k | 3 | 3 | - |
12 kreditů |
Volitelné předměty / free choice
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJV_ROM1 | Romský jazyk 1 | z | 2 | 1 | - |
2 kredity |
Speciálněpedagogický základ
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP4MP_MSP1 | Didaktiky předmětů 1.stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1 | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SP4MP_MSP2 | Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_MSP3 | Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 | zk | 6 | 3 | - |
PdF:SP4MP_SSPU | Specializace: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | - |
22 kreditů |
Volitelné předměty / free choice
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_KOZP | Posilování kompetencí osob se zrakovým postižením ( i pro VV) | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP_OPSP | Orientace v prostoru a samostatný pohyb nevidomých osob (VV) | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP_PSPU | Pedagogická praxe - Specifické poruchy učení | z | 1 | 4 | - |
PdF:SP_RMO | Reedukace mozkové obrny | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP_SNOE | Snoezelen | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP_SPR1 | Symptomatické poruchy řeči 1 (VV, P) | z | 2 | 1 | - |
PdF:SP_SPUR | Reedukace specifických poruch učení | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP_VOV | Využití oslabeného vidění v praktickém životě | z | 2 | 2 | - |
15 kreditů |
Profilace (specializace)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP4MP_IPCH | Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování | zk | 6 | 1 | - |
PdF:SP4MP_OFTA | Oftalmologie | zk | 3 | 1 | - |
PdF:SP4MP_PAZ1 | Patologické závislosti 1 | k | 3 | 1 | - |
PdF:SP4MP_SPOF | Oftalmopedie - edukace | zk | 6 | 1 | - |
18 kreditů |
Povinně volitelné předměty / selective courses (choice from the blocks of courses)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP4MP_CHNE | Intervence u žáků se zdravotním znevýhodněním | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_ETPP | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_PTE2 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2 | zk | 8 | 3 | - |
PdF:SP4MP_PTE3 | Diagnostické domény žáků s poruchami chování | k | 6 | 4 | - |
PdF:SP4MP_RAIN | Diagnostické domény žáků se zdravotním postižením | k | 6 | 4 | - |
PdF:SP4MP_RALS | Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením | k | 6 | 4 | - |
PdF:SP4MP_RKD1 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_RKD2 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 2 | zk | 4 | 3 | - |
PdF:SP4MP_RKS1 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_RKS2 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 2 | zk | 4 | 3 | - |
PdF:SP4MP_RKZ1 | Specializace: Surdopedie s podporou českého znakového jazyka 1 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_SPEV | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s více vadami 2 | zk | 8 | 3 | - |
PdF:SP4MP_SPP3 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 1 | zk | 6 | 2 | - |
PdF:SP4MP_SPP4 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 2 | zk | 8 | 3 | - |
PdF:SP4MP_SPT2 | Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s více vadami 1 | zk | 6 | 2 | - |
92 kreditů |
Praxe
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP4MP_PXS1 | Pedagogická praxe souvislá 1 | z | 2 | 2 | - |
PdF:SP4MP_PXS2 | Pedagogická praxe souvislá 2 | z | 2 | 3 | - |
PdF:SP4MP_PXS3 | Pedagogická praxe souvislá 3 | z | 4 | 4 | - |
8 kreditů |
Závěrečná práce
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | - |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | - |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | - |
16 kreditů |