Upozornění:

Studijní plán je neaktivní.

PdF P13114 Special Education (na dostudování) (neaktivní)
Název anglicky: Special Education (graduation)
navazující prezenční na dostudování, vyučovací jazyk: angličtina angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Pedagogika a psychologie (společný základ zajišťuje katedra pedagogiky a psychologie)
    Obhajoba diplomové práce (pokud je zadaná na katedře, i když bude zadaná na jiné katedře, např. na psychologii, téma bude vždy speciálněpedagogické)

    Část povinná:
    Strategie ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu poradenských služeb (písemný test)
    Student si vybírá po dvou otázkách z jednoho předmětu povinně volitelné části a z volitelné části, pokud si jí vybral jako předmět SZZ.

    Část povinně volitelná (jeden předmět, s výjimkou části C - 2 předměty)
    A Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s mentálním postižením
    B Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s tělesným postižením a souběžným postižením více vadami
    C Logopedie a Surdopedie
    D Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka (pro neslyšící studenty)
    E Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se zrakovým postižením
    F Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování

    Část volitelná:
    Specifické poruchy učení

    SZZ je tematickými okruhy zaměřena na získání prohloubených poznatků z oboru inkluzivní a speciální pedagogiky a z patopsychologie. Dále je zaměřena na následující kompetence studentů - má široké odborné znalosti a dovednosti ze speciální pedagogiky. Má základní komunikační vědomosti a dovednosti, je schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do jejich výuky, ovládá práci se žáky se SVP na úrovni speciálního pedagogika – zpracování speciálněpedagogické diagnostiky, individuálního vzdělávacího plánu, intervence, práce se skupinou i jednotlivcem. Je schopen vytvářet a provádět vlastní aktivity, reflektovat své schopnosti a dovednosti, je schopen analyzovat životní situace osob s postižením a volit vhodný postup pro intervenci a podporu. . Dokáže provádět speciálněpedagogickou a poradenskou činnost, je schopen metodologicky navrhnout a zpracovat výzkum v edukaci žáka se SVP, argumentovat ve prospěch zvoleného postupu.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace a studentské portfolio. Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

    Struktura rigorózní zkoušky
    Část povinná
    - Filosofie; Patopsychologie
    - Inkluzivní (speciální) pedagogika

    Část povinně volitelná (1 předmět)
    - Logopedie; Surdopedie; Psychopedie; Somatopedie; Oftalmopedi; Etopedie; Specifické poruchy učení; Souběžné postižení více vadami; Adiktologie; Speciální andragogika

    Obhajoba rigorózní práce
    Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací
    Specifika vzdělávání osob s postižením zraku na daném typu školy
    Možnosti využívání Montessori pomůcek v rozvoji dílčích kompetencí dětí a žáků s postižením zraku
    Specifika vzdělávání osob s postižením zraku na daném typu školy
    Podpora profesní orientace a volby povolání u žáků s postižením zraku
    Specifické kompetence osob s postižením zraku se získaným postižením v období adolescence, dospělosti, senia
    Rodina dítěte s kombinovaným postižením/ s postižením zraku
    Vliv oslabeného vidění na každodenní život
    Využití konceptu bazální stimulace a metody snoezelen na základní škole speciální
    Přístupy k žákům s lehkým mentálním postižením a přidruženou poruchou pozornosti s hyperaktivitou z pohledu rodiny a školy
    Analýza možností zájmového vzdělávání žáků s PAS v přírodovědné oblasti
    Význam zrakové terapie pro osoby s postižením zraku a pro jejich rodiny
    Mobilita jako cesta k sociální inkluzi
    Pracovní uplatnění osob s tělesným postižením na trhu práce


    Témata obhájených prací
    Pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením v Moravskoslezském kraji. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/327185/pedf_m/?lang=cs
    Připravenost žáků s SPU při přechodu z prvního stupně základní školy na druhý
    Efektivita Montessori pedagogiky a význam používaných speciálních pomůcek u žáků se specifickými poruchami učení
    Motorické dovednosti u dětí v raném věku
    Postoje intaktních osob k inkluzi jedinců se zdravotním postižením
    Analýza dovedností žáků s vývojovou dysfázií ve 3. ročníku ZŠ logopedické https://is.muni.cz/th/358297/pedf_m/
    Analýza lexikálně-sémantické jazykové roviny u intaktního dítěte předškolního věku https://is.muni.cz/th/324633/pedf_m/
    Podpora dospělého člověka se středně těžkým mentálním postižením v rodinném prostředí. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/409631/pedf_m/?lang=cs
    Dospělé ženy s Aspergerovým syndromem. Dostupné: https://is.muni.cz/auth/th/322745/pedf_m/?lang=cs
    Proces vyrovnávání se s diagnózou poruchy autistického spektra u vlastního dítěte
    Postavení asistenta pedagoga v edukačním procesu v systému základního školství
    Sebepojetí rodiny dítěte s Downovým syndromem v inkluzivní společnosti
    Narušená komunikační schopnost při Parkinsonově chorobě
    Zkušenosti s výukou písmem Comenia Script u dětí s grafomotorickými obtížemi
    Rodiče s handicapem
    Diagnostika komunikačních schopností u dětí předškolního věku https://is.muni.cz/th/363360/pedf_m

    Témata obhájených rigorózních prací
    Sekundární prevence po infarktu myokardu
    Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
    Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
    Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb
    Komplexní péče o afatické pacienty a jejich subjektivní pohled na problematiku
    Determinanty zmyslového vnímania a možnosti špeciálnopedagogickej podpory u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím
    Sekundární prevence po infarktu myokardu
    Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
    Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
    Sekundární prevence po infarktu myokardu
    Komplexní výchovně vzdělávací systém ve statutárním městě Brně
    Činnost pracovníků školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu
    Osoby s mentální retardací jako uživatelé sociálních služeb

    Závěrečné práce včetně posudků jsou uloženy v archivu závěrečných prací is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP7MP_MTO2Metodologie 2 M. Vítkovázk 0/1/03 1-
PdF:SZ6639Educational Psychology E. Řehulkazk 1/1/04 1-
PdF:SZ6642School Education J. Kratochvílovázk 1/0/02 2-
PdF:SZ6646Educational and Psychological Assessment in Teaching Practice J. Kratochvílovák 1/1/03 3-
12 kreditů

Volitelné předměty / free choice

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:CJV_ROM1Romský jazyk 1 E. Štěpařováz 0/2/02 1-
2 kredity

Speciálněpedagogický základ

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP4MP_MSP1Didaktiky předmětů 1.stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 1 M. Vítkovázk 0/2/04 1-
PdF:SP4MP_MSP2Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 2 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_MSP3Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 M. Vítkovázk 0/4/06 3-
PdF:SP4MP_SSPUSpecializace: Specifické poruchy učení M. Vítkovázk 0/4/06 1-
22 kreditů

Volitelné předměty / free choice

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_KOZPPosilování kompetencí osob se zrakovým postižením ( i pro VV) M. Vítkováz 0/2/02 1-
PdF:SP_OPSPOrientace v prostoru a samostatný pohyb nevidomých osob (VV) M. Vítkováz 0/2/02 2-
PdF:SP_PSPUPedagogická praxe - Specifické poruchy učení -z 0/0/0 20.1 4-
PdF:SP_RMOReedukace mozkové obrny M. Vítkováz 0/2/02 1-
PdF:SP_SNOESnoezelen M. Vítkováz 0/2/0 2 hodiny.2 1-
PdF:SP_SPR1Symptomatické poruchy řeči 1 (VV, P) M. Vítkováz 0/2/02 1-
PdF:SP_SPURReedukace specifických poruch učení M. Vítkováz 0/2/02 2-
PdF:SP_VOVVyužití oslabeného vidění v praktickém životě M. Vítkováz 0/2/02 2-
15 kreditů

Profilace (specializace)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP4MP_IPCHInkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování M. Vítkovázk 0/4/06 1-
PdF:SP4MP_OFTAOftalmologie M. Vítkovázk 1/0/03 1-
PdF:SP4MP_PAZ1Patologické závislosti 1 M. Vítkovák 2/0/03 1-
PdF:SP4MP_SPOFOftalmopedie - edukace M. Vítkovázk 0/4/06 1-
18 kreditů

Povinně volitelné předměty / selective courses (choice from the blocks of courses)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP4MP_CHNEIntervence u žáků se zdravotním znevýhodněním M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_ETPPSpecializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_PTE2Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2 M. Vítkovázk 0/4/08 3-
PdF:SP4MP_PTE3Diagnostické domény žáků s poruchami chování M. Vítkovák 0/4/06 4-
PdF:SP4MP_RAINDiagnostické domény žáků se zdravotním postižením M. Vítkovák 0/4/06 4-
PdF:SP4MP_RALSDiagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením M. Vítkovák 0/4/06 4-
PdF:SP4MP_RKD1Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_RKD2Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 2 M. Vítkovázk 0/2/04 3-
PdF:SP4MP_RKS1Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_RKS2Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 2 M. Vítkovázk 0/2/04 3-
PdF:SP4MP_RKZ1Specializace: Surdopedie s podporou českého znakového jazyka 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_SPEVSpecializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s více vadami 2 M. Vítkovázk 0/4/08 3-
PdF:SP4MP_SPP3Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
PdF:SP4MP_SPP4Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením 2 M. Vítkovázk 0/4/08 3-
PdF:SP4MP_SPT2Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s více vadami 1 M. Vítkovázk 0/4/06 2-
92 kreditů

Praxe

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP4MP_PXS1Pedagogická praxe souvislá 1 M. Vítkováz 0/0/1 2 týdny pedagogické praxe.2 2-
PdF:SP4MP_PXS2Pedagogická praxe souvislá 2 M. Vítkováz 0/0/1 3 týdny pedagogické praxe souvislé.2 3-
PdF:SP4MP_PXS3Pedagogická praxe souvislá 3 M. Vítkováz 0/0/1 4 týdny pedagogické praxe souvislé.4 4-
8 kreditů

Závěrečná práce

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPDiplomová práce I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3-
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4-
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2-
16 kreditů