PdF:SP_SNOE Snoezelen - Informace o předmětu
SP_SNOE Snoezelen
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_SNOE/01: Út 14:00–15:50 učebna 19a, D. Zámečníková
- Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob se zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u jednců se zdravotním postižením.
- Výstupy z učení
- Očekávaní výstupy: * student se orientuje ve vybavení snoezelenu * zná, k čemu jsou jednotlivé pomůcky určeny * zná vybrané postupy při realizaci snoezelenu v edukačním procesu * ovládá základní stimulační techniky u žáků se zdravotním postižením
- Osnova
- 1. Historie snoezelenu 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace snoezelenu, dokumentace 6. Cíle snoezelenu 7. Metodické jednotky, zásady 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT) 9. Využití konceptu bazální stimulace 10. Polohování 11. Podpora vestibulárního vnímání 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času
- Literatura
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
- Výukové metody
- seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
- Metody hodnocení
- Kolokvium bude uznáno na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele).
- Informace učitele
- Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru (somatopedie, více vad - Opatřilová, Zámečníková). Student má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerže - anketa - rozhovor
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SP_SNOE