SP4MP_RKD1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student/ka získá teoretické znalosti z oblasti poradenství, diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o intervenci u specificky narušeného vývoje řeči u dětí, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student/ka má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnostika, terapie, prevence); terapie narušeného vývoje řeči, terapie vývojové dysfázie; terapie afázie, dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 116 s. ISBN 9788021044630. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • FRANKE, Ulrike. Arbeitsbuch Aphasie. Online. 7., bearb. Aufl. München: Urban & Fischer, 2011. xiii, 202. ISBN 9783437444661. [citováno 2024-04-23] info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. [citováno 2024-04-23] info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 175 s. ISBN 9788073673161. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Online. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. [citováno 2024-04-23] info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. Online. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 182 s. ISBN 8024410885. [citováno 2024-04-23] info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Online. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997. 229 s. ISBN 8085875381. [citováno 2024-04-23] info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Online. Bratislava: SPN, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. [citováno 2024-04-23] info
    neurčeno
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. Online. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012. x, 477. ISBN 9783437483516. [citováno 2024-04-23] info
  • KAHN, Alice. Craniofacial anomalies : a beginner's guide for speech-language pathologists. Online. New York: Delmar Cengage Learning, 2000. ix, 284. ISBN 9781565939875. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
konzultace, diskuze, domácí příprava, seminární práce/prezentace
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné dosáhnout minimálně 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Informace učitele
BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996. JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených. Praha: SPN,1990. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1992, 1994. PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996. VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP4MP_RKD1