Představení studijního programu
Náš studijní program vám poskytne jak obecné znalosti, dovednosti a kvalitní orientaci v biologii a ekologii, tak i základy v oblasti pedagogicko-psychologické. Budete tak schopni nabyté informace a vědomosti předávat dál.
Díky programu Biologie se zaměřením na vzdělávání získáte široký rozhled v základních biologických disciplínách. Zároveň se nemusíte bát, že zůstanete pouze u přednášek. Naše studium kombinuje teoretickou výuku s laboratorními cvičeními. Výuku tak budete absolvovat v prostorách bohunického kampusu a v jeho moderně vybavených laboratořích. Nedílnou součástí jsou pak také terénní cvičení z botaniky a zoologie, která jsou povinná.
Samozřejmostí je také možnost vyjet na zahraniční studijní pobyt v rámci projektu Erasmus+.
Je studium programu pro vás?
Odpovězte si na následující otázky:
- Baví vás všechny oblasti biologie od mikrobiologie přes botaniku, zoologii, molekulární biologii po antropologii a ekologii?
- Těšíte se na terénní exkurze z botaniky a zoologie?
- Láká vás práce s dětmi?
Odpovítáde ano? Potom vás rádi uvítáme jako studenty našeho studijního programu.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Studijní program Biologie se zaměřením na vzdělávání je součástí dvouoborového studia směřujícího k získání znalostí a dovedností z biologie umožňujících pokračování v dalším (magisterském) studiu a v jeho rámci pak profesní profilaci studenta směřující k povolání učitele biologie na středních školách. Cílem programu je poskytnout obecné znalosti a kvalitní orientaci v biologii a ekologii i základy v oblasti pedagogicko-psychologické, aby se staly základem pro úspěšné studium oboru Učitelství biologie pro střední školy v navazujícím magisterském programu Ekologická a evoluční biologie.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- rozumět základním pojmům z pedagogiky a didaktiky, má přehled o široké škále výukových metod a možnostech hodnocení žáků/studentů.
- porozumět aktuálním trendům v plánování a vedení výuky, dokáže připravit výukové materiály i prostředí výuky a vést výuku podle pokynů učitele.
- pod vedením učitele řídit skupiny žáků/studentů a motivovat jednotlivce k práci.
- rozumět základním psychologickým pojmům a poznatkům z vývojové psychologie a na tomto základě dokáže rozeznat a respektovat individuální potřeby žáků/studentů a přizpůsobit své pedagogické intervence jejich možnostem.
- znát základy školské politiky a rozumět aktuálním trendům ve školství. Je připraven ke spolupráci s učiteli, uvědomuje si jejich poslání a dokáže diskutovat o specificích učitelské profese v 21. století.
- má kvalitní odborné a metodické poznatky z buněčné biologie, anatomie a histologie.
- charakterizovat základní fylogenetické linie sinic, řas, hub, rostlin a živočichů.
- porozumět základním ekologickým principům.
- má kvalitní odborné a metodické poznatky z fyziologie rostlin a živočichů.
- determinovat a identifikovat typické organismy České republiky.
- naplánovat a vést školní biologický experiment.
- správně a bezpečně pracovat se základní laboratorní (terénní) technikou využívanou v biologii.
- aplikovat získané poznatky k tomu, aby kriticky posoudil a vysvětlil vědecký poznatek.
- Uplatnění absolventa
Po absolvování bakalářského studia můžete působit jako asistent učitele na středních školách, a to v souladu, ale i mimo své oborové zaměření. Uplatnění však můžete najít i jako asistenti učitelů na školách základních nebo na nejrůznějších pracovních pozicích ve volnočasových centrech, jakými jsou např. domy ekologické výchovy. Předpokládáme ale, že většina uchazečů bude mít zájem o pokračování v navazujícím magisterském studiu.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Jako naši studenti budete také absolvovat tzv. asistentskou praxi. Během ní se seznámíte s běžným provozem školy, absolvujete náslechy na vyučovacích hodinách a budete realizovat několik mikrovýstupů ve třídě.
- Cíle kvalifikačních prací
Témata bakalářských prací jsou vypisována na stránkách ÚBZ příp. ÚEB.
Je možno si vybírat ze dvou obecných okruhů:
1. Výzkumná práce
Např. floristický či faunistický výzkum vybraného území v České republice, případně dílčí téma z oborů a specializací garantovaných ÚBZ a ÚEB. Práce má odborný charakter a platí zde pravidla stanovená pro odborné práce ÚBZ a ÚEB. Rozsah a hloubka řešení problému je zpravidla nižší než u prací odborného studia.
2. Rešeršní práce.
Zpracovaní literární rešerše k tématu vybranému vedoucím práce. Minimální rozsah excerpovaných informačních zdrojů (články, knihy, sborníky, www stránky) nesmí být menší než 30. Studenti prokážou schopnost kriticky pracovat s odbornými texty, zpracovávat koncepty a teorie, analyzovat a syntetizovat poznatky v nich nalezené.
Minimální rozsah bakalářské práce je 30 stran souvislého odborného textu.
Studenti, kteří vypracovávají bakalářskou práci z biologie, zapisují práci podle toho, na kterém ústavu mají práci zadánu: Bi5009EB (Ústav experimentální biologie) nebo Bi5009BZ (Ústav botaniky a zoologie). Studenti si po dohodě s vedoucím bakalářské práce zapisují oborový seminář dle zaměření své bakalářské práce. Formální úprava prací podléhá obecným požadavkům pro Bc. a Mgr. práce na ÚBZ příp. ÚEB.
- Návaznost na další studijní programy
Po ukončení bakalářského studia pak můžete pokračovat v rámci oboru Učitelství biologie pro střední školy.