Představení studijního programu
Chcete se stát prvním člověkem po rodičích, který provází dítě na cestě za poznáním, podporuje ho v jeho nápadech, experimentování, ale současně je mu oporou, když občas klopýtne a neví kudy kam?
Na Masarykově univerzitě naleznete studijní program, jehož největší předností je jeho multioborovost! Umožní vám proniknout do různých vědních oborů, jakými jsou kromě pedagogiky a psychologie například český jazyk a literatura, přírodní vědy nebo tělesná, výtvarná či hudební výchova. Takto široce rozprostřené studium vám otevírá prostor k širokému uplatnění na trhu práce, od péče o děti raného věku v privátním sektoru, přes vzdělávání předškolních dětí ve veřejných institucích až k realizaci mimoškolních aktivit v neziskové sféře.
Ve všech předmětech studijního programu se snažíme propojovat teoretickou složku s praktickou. Jak to děláme? V každém semestru probíhají praxe v mateřských školách s různým vzdělávacím programem. Mateřské školy byly vybrány na doporučení České školní inspekce, která je vyhodnotila jako příklady dobré praxe. Můžete tedy neustále ověřovat svoje rostoucí profesní dovednosti přímo v terénu!
V průběhu studia můžete vyrazit za zkušenostmi s předškolním vzděláváním také do zahraničí v rámci programu Erasmus+, a to například do Estonska, Rakouska, Španělska či Velké Británie. V rozsahu až jednoho roku můžete absolvovat nejen studijní pobyty, ale také pracovní stáže. Zdokonalíte si jak cizí jazyk, tak vaše pedagogické schopnosti. Zahraniční zkušenosti získáte i na domácí půdě, neboť zahraniční studenti jsou běžně zapojováni do výuky a nabízíme i předměty vyučované v anglickém jazyce.
Studijní plány
Studium
- Cíle
Cílem studia je příprava učitelů mateřské školy v souladu s požadavky současného kurikula pro předškolní vzdělávání. Je orientováno na utváření a rozvíjení oborově-didaktických, pedagogických, psychologických, komunikačních a dalších osobnostně kultivujících kompetencí pro výkon profese. Pro kvalifikované vykonávání profese učitele mateřské školy získává absolvent profesní kompetence (soubor profesních znalostí, dovedností, postojů, zkušeností, hodnot i osobnostních charakteristik), které se projevují v profesních činnostech. Profil absolventa oboru Učitelství pro mateřské školy vychází z Rámce profesních kvalit učitele mateřské školy (Syslová 2013; Syslová & Chaloupková, 2015), který nahlíží na kvality učitele komplexně v dimenzích znalostí (všeobecný rozhled, pedagogicko-psychologické a oborově didaktické znalosti), pedagogických a didaktických dovedností (komunikace a interakce, sociální klima, vyučovací strategie a řízení procesů učení, diagnostika a hodnocení dětí, spolupráce s kolegy a rodiči, reflexe vzdělávání a sebereflexe), postojů, hodnot a osobnostních vlastností. Kompetence v Profilu absolventa jsou vymezeny v oblastech: Profesní znalosti a dovednosti, Komunikace, Vzdělávací proces a Reflexe/sebereflexe.
Těžištěm osobnostně rozvojového modelu přípravy je pedagogicko-psychologická složka, tvořená předměty odvozenými z pedagogických a psychologických disciplín relevantních pro učitelství, např. Úvod do pedagogiky a psychologie, Předškolní pedagogika, Pedagogická psychologie, Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání, Pedagogicko-psychologická diagnostika aj.
Oborová a oborově-didaktická složka je koncipována tak, aby korespondovala s komplexním charakterem práce učitele MŠ. Na pedagogiko-psychologickou složku navazují oborové předměty s didaktikou (český jazyk a literatura, poznávání přírody a společnosti, rozvoj předmatematických představ). Důležitou součástí jsou výchovné předměty s didaktikou (výchova dramatická, výtvarná, hudební, tělesná a ke zdraví) a předměty reflektující aktuální témata současnosti (environmentální a globální výchova). Oborově-didaktická složka směřuje k rozvoji didaktických znalostí obsahu, které umožňují absolventovi uvažovat o obsahu z hlediska předškolního vzdělávání. Její předměty průběžně rozšiřují a modifikují spektra výukových strategií a zohledňují nové trendy ve vzdělávání. Nově jsou koncipovány tak, že propojují praktické a teoretické znalosti studentů prostřednictvím reflexe jejich zkušeností z praxe.
Sylaby všech předmětů jsou strukturovány tak, aby podpořily teoretické poznatky a aplikační dovednosti studentů.
Reflektované pedagogické praxe jsou nastaveny tak, aby systematicky směřovaly k rozvoji profesních kompetencí studenta, dotvářených na základě reflexe vzdělávací reality a sebereflexe, a připravily ho na plnohodnotné zvládnutí role učitele s perspektivou dalšího vzdělávání.
Zásady kontroly a hodnocení studia jsou stanoveny ve Studijním a zkušebním řádu MU. Nutnou podmínkou úspěšného absolvování studia v každém programu je získání 180 kreditů.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- aplikovat teoretické znalosti potřebné pro vzdělávání dětí předškolního věku v praxi;
- kultivovaně se vyjadřovat, argumentovat a účinně komunikovat v interakcích se všemi účastníky vzdělávacího procesu, tj. s dětmi, rodiči, kolegy a dalšími odborníky a partnery školy. Adekvátně uplatňuje i nonverbální formy komunikace;
- naplánovat vzdělávací nabídku v souvislosti s cíli stanovenými v kurikulárních dokumentech. Využívá vhodné strategie, které rozvíjejí klíčové kompetence v souladu s potřebami a možnostmi dětí. Vytváří podnětné a bezpečné psychosociální prostředí;
- diagnostikovat pokroky dětí a jejich rozvoj, reflektovat svoje profesní dovednosti a efekty vzdělávací nabídky.
- Uplatnění absolventa
Jako absolvent našeho oboru se budete orientovat v otázkách výchovy a vzdělání dětí předškolního věku. Studium vás tak připraví na práci učitele mateřské školy, a to jak ve veřejném, tak privátním sektoru. Všestranného poznání z různých oblastí našeho života však můžete využít také v dalších oblastech týkajících se práce s malými dětmi jako chůvy, asistenti, pečovatelé v dětských skupinách či jeslích a podobně.
- Regulovaná povolání
- Učitel mateřské školy
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Bakalářské a magisterské studium probíhá podle celouniverzitního kreditního systému, který je v souladu s pravidly European Credit Transfer System (ECTS). Povinně volitelné předměty jsou ve studijním plánu organizovány do jedné čí více skupin; student volí povinně volitelné předměty na základě stanoveného minimálního počtu kreditů v každé skupině.
Celouniverzitní pravidla pro tvorbu studijních programů, která zpřesňují pravidla vymezená v metodice Národního akreditačního úřadu Doporučené postupy pro přípravu studijních programů, upravuje směrnice Masarykovy univeritzy č. 1/2024 Pravidla pro tvorbu studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Směrnice vymezuje šest typů studijních plánů a jejich použití a kombinace v jednotlivých typech studijních programů. Jedná se o
- jednooborový studijní plán,
- studijní plán se specializací,
- hlavní studijní plán (maior),
- vedlejší studijní plán (minor),
- studijní plán ve spolupráci s jinou vysokou školou či jinou právnickou osobou,
- studijní plán na dostudování (určen pouze pro dostudování ve studijním oboru, studijním programu nebo studijním plánu, který zanikne).
Premisou pravidel je, že studijní plány umožňují naplnění cílů studia a dosažení profilu absolventa studijního programu. Výjimkou je pouze vedlejší studijní plán, který doplňuje hlavní studijního plán jiného studijního programu. Student nemůže studovat pouze podle vedlejšího studijního plánu.
- Praxe
Pedagogické praxe jsou realizovány v každém semestru a mají gradující charakter. V prvním semestru máte možnost seznámit se s různými programy v mateřských školách: Daltonský plán, Začít spolu, Podpora zdraví v mateřských školách či běžná mateřská škola. Poté si vybíráte mateřskou školu, do které docházíte další tři semestry, během nichž se zaměřujete na komunikační dovednosti svoje i svého provázejícího učitele. Učíte se poznávat jedinečnost dítěte, organizovat vzdělávání tak, aby vyhovovalo mentalitě jednotlivých dětí a podobně.
V průběhu těchto tří semestrů se rozšiřuje počet praxí o tzv. didaktické, při nichž realizujete vzdělávací nabídku v souladu s jednotlivými vědními obory. Například se zaměřením na rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné pregramotnosti. V posledních dvou semestrech jsou zařazeny třítýdenní a pětitýdenní praxe, na nichž již samostatně realizujete vlastní vzdělávací projekty. Během studia máte možnost vidět i alternativní pedagogické systémy jako je Montessori vzdělávání nebo vzdělávání Reggio Emilia v privátním i veřejném sektoru. Dále nabízíme i volitelné praxe ve vámi vybraných institucích.
- Cíle kvalifikačních prací
Cíle závěrečných a bakalářských prací by měly prokazovat znalosti a dovednosti vymezené profilem absolventa. Z toho důvodu by měly mít práce především metodický charakter. K dílčím cílům závěrečných a bakalářských prací patří především prokázat schopnost orientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání; jasně a srozumitelně vymezit téma své práce a popsat výchozí stav poznání, navrhnout didaktické postupy; pracovat s adekvátními primárními a sekundárními studijními prameny, citovat je dle platných norem a v souladu s etikou vědecké práce, diskutovat a polemizovat s autory, vyvozovat vlastní závěry a doporučení; vhodným způsobem interpretovat a vyvozovat závěry z realizovaných vzdělávacích činností k prokázání reflektivních dovedností; prostřednictvím tvorby vlastního textu prokázat kompetence stylistické, vytvořit odborný text, udržovat logickou linii kompozice práce bez gramatických chyb; prokázat schopnost dobře klást otázky a řešit problémy tvořivým způsobem, formulovat nové myšlenky a závěry práce, které přinášejí alespoň dílčí nové poznatky a metodické postupy v oblasti předškolního vzdělávání.
- Návaznost na další studijní programy
Absolventi studijního programu mohou dále pokračovat v magisterských studijních programech se zaměřením na speciální či sociální pedagogiku.
V současné době je nově otevřen také navazující magisterský program Předškolní pedagogika.