Cíle studijního programu
Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.
Studijní plány
Přijímací řízeníPřijímací řízení do doktorských programů - akad.rok 2024/2025 (zahájení: podzim 2024)Termín podání do půlnoci 30. 4. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuThe admission to the doctoral study program is conditional on the regular completion of the study in the master's study program of an equal or related field.
Conditions for admission:
- Submission of the application form and supplementary materials to the application form from 1st January to 30th April.
- Payment of the fee for the admission procedure 600 CZK. The fee is not refundable.
For more information regarding to the amount of the tuition fee of 55 000 CZK (or an equal amount in EUR), please see https://is.muni.cz/obchod/fakulta/ped/?lang=en;setlang=en#poplatek.
Studium
- Cíle
Cílem doktorského studijního programu je připravit studenty na vědeckou práci v pedagogice. Absolventi by se měli orientovat v současných směrech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání - zejména v oblasti školy, kurikula a vyučování a učení. Mají být schopni připravit projekt výzkumu a realizovat jej s využitím adekvátních výzkumných metod a technik.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- porozumět teoriím, konceptům a metodám, které reprezentují aktuální oborové problémy a trendy na mezinárodní úrovni
- využívat svých znalostí a zkušeností při řešení pedagogických problémů
- projektovat a realizovat pedagogický výzkum, evaluovat jeho výsledky
- zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě: studiemi v recenzovaných (popř. impaktovaných) časopisech, popř. formou monografie, referáty na tuzemské i zahraniční konferenci
- spolupracovat s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku
- reprezentovat svůj obor v širší interdisciplinární komunitě, ve veřejnosti a popř. v dalších oblastech (např. na politické úrovni, v praxi apod.)
- Uplatnění absolventa
Uplatnění absolventa se předpokládá na vysokých školách, zejména na katedrách pedagogiky pedagogických, filozofických a podobně zaměřených fakult, dále v různých vzdělávacích organizacích a výzkumných (vývojových) pracovištích, v oblasti poradenství nebo managmentu a v pedagogické praxi.
- Praxe
Praxe má specifický charakter - vytváří se při ní příležitost pro propojené rozvíjení výzkumných a pedagogických dovedností doktorandů. Rámcově je vymezena předmětem "Výzkumné praktikum/stáž", přičemž parametry její realizace jsou případ od případu vyjednány mezi doktorandem, školitelem a vyučujícím předmětu "Výzkumné praktikum/stáž" tak, aby co nejlépe plnila svůj účel.
- Standardy kvalifikačních prací
Jako disertační jsou akceptovány originální vědecké teoretické, metodologické a empirické práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují.
Teoretické práce zpracovávají různé teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž vyžadují vysoký stupeň abstraktního a analytického myšlení a vhledu.
Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody, techniky či nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.
Empirické práce přinášejí konkrétní zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná zjištění vždy vyplývají z realizovaného empirického šetření.
Konkretizace náležitostí disertačních prací je k dispozici v příslušné směrnici děkana PdF MU.