Cíle studijního programu
Cílem studijního programu je připravit studující na vědeckou práci v oborech pedagogiky profilujících pro Pedagogickou fakultu. Jedná se o školní pedagogiku zahrnující také didaktiky oborů (pro které Pedagogická fakulta nemá samostatná doktorská studia: obory STEM a sociálně-vědní obory) a o sociální pedagogiku.
Absolventi/ky se budou orientovat v současných výzvách a tématech studovaných oborů, v přístupech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání, budou prokazovat metodologickou odbornost, která zahrnuje:
- schopnost formulovat výzkumné otázky na základě analýzy stavu poznání,
- navrhovat adekvátní výzkumné postupy,
- provádět empirický výzkum (sbírat a analyzovat data),
- interpretovat výzkumná zjištění,
- zprostředkovat výsledky výzkumu ve vědecké komunitě a
- přenášet je do praxe (podílet se na vývoji aplikací, technologií, inovací apod.).
Doktorský program umožňuje volbu témat, která naplňují poznávací potřeby oborů a aktérů z oblasti vědy, politiky i praxe a současně odpovídají individuálním zájmům a kariérním cílům studujících. Současně využívá interdisciplinární přístup, který obohacuje individuální výzkumná zaměření o obecnější náhled a nadoborový přesah.
Studijní plány
Studium
- CíleCílem studijního programu je připravit studující na vědeckou práci v oborech pedagogiky profilujících pro Pedagogickou fakultu. Jedná se o školní pedagogiku zahrnující také didaktiky oborů (pro které Pedagogická fakulta nemá samostatná doktorská studia: obory STEM a sociálně-vědní obory) a o sociální pedagogiku.
Absolventi/ky se budou orientovat v současných výzvách a tématech studovaných oborů, v přístupech a metodách pedagogického bádání a v aktuálních poznatcích mezioborového výzkumu vzdělávání, budou prokazovat metodologickou odbornost, která zahrnuje:
- schopnost formulovat výzkumné otázky na základě analýzy stavu poznání,
- navrhovat adekvátní výzkumné postupy,
- provádět empirický výzkum (sbírat a analyzovat data),
- interpretovat výzkumná zjištění,
- zprostředkovat výsledky výzkumu ve vědecké komunitě a
- přenášet je do praxe (podílet se na vývoji aplikací, technologií, inovací apod.).
Doktorský program umožňuje volbu témat, která naplňují poznávací potřeby oborů a aktérů z oblasti vědy, politiky i praxe a současně odpovídají individuálním zájmům a kariérním cílům studujících. Současně využívá interdisciplinární přístup, který obohacuje individuální výzkumná zaměření o obecnější náhled a nadoborový přesah.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- porozumět teoriím, konceptům a metodám, které reprezentují aktuální oborové problémy a trendy na mezinárodní úrovni;
- využívat svých znalostí, specializovaných dovedností a zkušeností při řešení pedagogických problémů výzkumu a/nebo inovacích a při rozšiřování a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů;
- kriticky reflektovat, analyzovat a evaluovat výsledky vědecké činnosti vzhledem k edukační realitě i k celospolečenskému dění;
- samostatně navrhovat a provádět výzkum ve všech fázích a evaluovat jeho výsledky, připravit kompetitivní grantovou žádost;
- zprostředkovat výsledky svého výzkumu odborné komunitě i širší veřejnosti: studiemi v recenzovaných (impaktovaných) časopisech, popř. formou monografií či kapitol, referáty na tuzemských i zahraničních konferencích;
- přenášet výsledky svého výzkumu do praxe (podílet se na vývoji aplikací, technologií, inovací apod.);
- reprezentovat svůj obor a instituci v širší interdisciplinární komunitě, na veřejnosti a popř. v dalších oblastech (např. na politické úrovni, v praxi, decizní sféře apod.);
- projevovat profesní autoritu, samostatnost, akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru;
- spolupracovat s odborníky z jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku.
- Uplatnění absolventa
Doktorský program připravuje absolventy/ky k mnohostrannému uplatnění, a to jak v akademickém prostředí, tak mimo. Předpokládá se uplatnění na výzkumných pracovištích, na vysokých školách, dále v různých vzdělávacích organizacích, v oblasti poradenství nebo managmentu i v pedagogické praxi. Absolventi mohou poskytovat expertní, konzultační služby školám, vzdělávacím institucím nebo ministerstvům, pomáhat při tvorbě a implementaci vzdělávacích strategií, reforem či nových didaktických metodik.
Mohou se uplatnit jako odborní poradci/poradkyně nebo analytici/analytičky ve státních institucích, mohou pracovat na výzkumných projektech v rámci akademických institucí, resortních výzkumných ústavů, výzkumných odděleních v korporátech apod.
- Praxe
Praxe má specifický charakter, směřuje k rozvíjení oborově vědních, výzkumných i pedagogických dovedností a znalostí (kompetencí). Studující jsou vedle práce na vlastním výzkumu a publikacích dle možností zapojováni např. do výzkumu svých školitelů/školitelek v rámci povinné semestrální stáže rozvíjejí své internacionalizační dovednosti na zahraničních institucích, jsou zapojováni do výuky v kurzech svých školitelů/školitelek (více viz studijní a výzkumné povinnosti).
- Standardy kvalifikačních prací
Jako disertační práce jsou akceptovány originální vědecké teoretické, metodologické a empiricko-výzkumné práce, případně práce, které vhodným způsobem tato pojetí kombinují. Jako disertační práci lze předložit a) písemné práce obsahující nové vědecké poznatky (typicky v rozsahu 120-150 normostran), b) soubor již uveřejněných nebo do tisku nebo k jinému typu zveřejnění přijatých prací (typicky 3-4) k danému tématu, který student opatří uceleným úvodem do problematiky, komentářem, popř. závěrem.
Teoretické práce zpracovávají vybrané teoretické přístupy k problémům z předmětné oblasti, přičemž prokazují vysoký stupeň abstraktního a analytické myšlení a vhledu.
Metodologické práce analyzují (nové) výzkumné přístupy, metody a techniky či nástroje a hodnotí jejich přednosti a nedostatky.
Empiricko-výzkumné práce přinášejí konkrétní faktická zjištění získaná specifickými výzkumnými metodami, přičemž prezentovaná výzkumná zjištění vycházejí z realizovaného empirického šetření, jsou interpretována, diskutována a včleňována do teoretických přístupů a do současného stavu poznání.
Práce, v nichž je výzkum východiskem pro vývoj (evidence-based development), např. učebních materiálů, edukačních či preventivních programů apod. Takové práce zpravidla uplatňují přístup design-based research a jejich výsledky jsou bezprostředně využitelné v praxi, čímž naplňují kritérium společenské relevance.