HIRSCHOVÁ, Marta a Martin KREIDL. Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2012, roč. 48, č. 4, s. 697-735. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vliv počtu sourozenců na matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost v ČR
Název anglicky The effect of sibship size on school achievement in mathematics, reading, and science in the Czech Republic
Autoři HIRSCHOVÁ, Marta (203 Česká republika, domácí) a Martin KREIDL (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 2012, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.652
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00057646
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000309329600007
Klíčová slova anglicky sibship size; educational achievement; PISA
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Martin Kreidl, Ph.D., učo 108207. Změněno: 22. 10. 2012 15:46.
Anotace
Studie analyzuje dopad počtu sourozenců na školní výsledky 15-letých žáků v ČR. Ukazuje, že počet sourozenců má negativní dopad na výsledky testů čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti. Negativní efekt přetrvává i při statistické kontrole rodinné struktury, pohlaví, vzdělání rodičů a dalších proměnných. Je robustní při použití různých způsobů zacházení s chybějícími daty. Stratifikační modely by proto měly rutinně s tímto prediktorem pracovat, pokud chtějí získat nezkreslené odhady všech parametrů stratifikačního modelu.
Anotace anglicky
This paper investigates the effect of family size on educational achievement of 15-year-old students in the Czech Republic in 2003. We find out that a continuous measure of the number of co-residing siblings has a negative effect on school achievement and that its effect persists (somewhat reduced in size) even when controlling for family structure, parental education, type of school, and year at school. We find no interactions between family size and other variables in the analysis. The main finding is consistent across various methods of dealing with missing data. We conclude that given contemporary population trends, stratification scholars shall pay more attention to model specification and shall include family size among the predictors in status attainment models if they want to obtain unbiased parameter estimates.
Návaznosti
GAP404/11/0130, projekt VaVNázev: Struktura rodiny a stratifikační proces: vysvětlují trend změny ve vnitrorodinných procesech, kompoziční změny anebo samo-výběr?
Investor: Grantová agentura ČR, Standardní projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 1. 2020 22:43