J 2012

"Mluví jako kdyby fakt byla Češka". Konstrukce národnosti/ethnicity v promluvách dětí

LIŠKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

"Mluví jako kdyby fakt byla Češka". Konstrukce národnosti/ethnicity v promluvách dětí

Název anglicky

"She Speaks as if She Really Were Czech". Construction of Nationality/Ethnicity in Children´s Speech

Autoři

LIŠKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální studia, Brno, Masarykova universita, 2012, 1214-813X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/12:00058307

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

národnost; etnicita; školní děti; diskurzní analýza

Klíčová slova anglicky

nationality; ethnicity; schoolchildren; discourse analysis

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 2. 2013 22:12, doc. Kateřina Lišková, Ph.D.

Anotace

V originále

Žáci a žákyně 9. tříd, kteří navštěvovali etnicky a národnostně smíšené třídy (vietnamské, ukrajinské/ruské, romské), v rámci focus groups diskutovali vztahy ve svých třídách. Moje analýza kombinuje diskurzně-analytické přístupy konverzační analýzy a interpretačních repertoárů (Wetherell), aby porozuměla způsobům, jakými jsou konstruovány národnost a etnicita. Z analýzy vystupují tři témata: téma jazyka coby nástroje inkluze a exkluze; téma konstrukce in-group a out-group; a téma kultury, jež je konstruována v kontextu stejnosti/jinakosti. Ukazuji, že mluvčí identifikují zvládnutí jazyka většiny jako hlavní nástroj inkluze, zatímco rodný jazyk zůstává znakem „esenciální pravdy“ o identitě osoby. Při snahách o inkluzi do in-group, mobilizují národnostně/etnicky „jiní“ diskurzivní strategie vlastní normálnosti a podobnosti majoritě. „Domácí“ užívají diskurzu individualizace, aby se předvedli coby tolerantní jedinci a zároveň identifikují „dobré“ a „špatné“ „jiné“ z ostatních etnicit a národností. Kultura podobně jako biologie slouží k vysvětlení odlišností mezi lidmi. Zajímavý diskurzní prostor se otevírá v kategorii psychického „vnitřku“, který může sloužit k promýšlení rovnosti všech lidí.

Návaznosti

GAP404/12/1487, projekt VaV
Název: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin