Detailed Information on Publication Record
2012
Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
SIEGLOVÁ, Naděžda and Jitka ZÍTKOVÁBasic information
Original name
Otázky komunikace a téma handicapu se zřetelem k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
Authors
SIEGLOVÁ, Naděžda and Jitka ZÍTKOVÁ
Edition
1. vyd. Brno, 201 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6053-1
Keywords (in Czech)
český jazyk a literatura, základní škola, komunikace, speciální vzdělávací potřeby, výzkum, komunikační výchova, literární komunikace, specifické poruchy učení, dyslexie, nadaní žáci, žáci cizinci, recepce uměleckého textu, umělecký přednes, intencionální literatura, tematika handicapu, handicapovaný hrdina
Keywords in English
czech language and literature, primary school, communication, special educational needs, research, communicative education, literary communication, specific learning disability, dyslexia,gifted pupils, foreign pupils, reception of artistic texts, recitation, literature for children and youth, the topic of handicap, handicapped character
Tags
Změněno: 14/3/2013 18:02, doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
V originále
Publikace se zabývá problematikou jazykové a literární komunikace žáků základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje tři tematické oddíly. První se zaměřuje na otázky úrovně a rozvoje různých aspektů komunikační dovednosti u znevýhodněných žáků v rámci slohové, komunikační a literární výchovy (mluvený projev, literární komunikace, umělecký přednes). Druhý oddíl je věnován specifikům úrovně a rozvíjení komunikační kompetence u žáků s odlišným mateřským jazykem, a to žáků cizinců v české škole a českých dětí v podmínkách menšinového školství v zahraničí. Třetí oddíl obsahuje analýzu vybraných děl intencionální literatury pro děti a mládež s tematikou handicapu, která vznikala od počátku 20. století do současnosti.
In English
The publication is focused on language and literary communication of pupils with special educational needs in elementary schools. It is divided into three thematic parts. The first part is focused on the development of communicative skills of handicapped pupils in stylistic, communicative and literary education (coherent speech, literary communication, recitation). The second part is focused on the development of communicative competencies of pupils with a different mother tongue – foreign pupils attending Czech primary schools and Czech children in the conditions of minority school system abroad. Czech literature for non-adults with the topic of handicap from the beginning of the 20th century up to the present is analysed in the third part.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|