2013
Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis
HANUŠOVÁ, Světlana a Klára KOSTKOVÁZákladní údaje
Originální název
Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis
Název česky
Expertnost učitele cizího jazyka - kvalitativní analýza
Autoři
HANUŠOVÁ, Světlana a Klára KOSTKOVÁ
Vydání
Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, 2013. 2013
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
expertise; foreign languages;qualitative analysis;system of categories; prototypical features
Klíčová slova anglicky
expertnost; cizí jazyky;kvalitativní analýza;kategoriální systém; prototypické rysy
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 25. 3. 2014 17:27, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
V originále
Our research aims to systematically analyse the nature of foreign language teacher expertise and to develop its empirical model. The first phase of a three-year project consisted of quantitative as well as qualitative research methods. In the contribution, selected results of the first phase of were presented. The data collected in interviews with 30 teachers who were identified as expert teachers of English or German languages were analyzed qualitatively and interpreted. The semi-structured interviews focused on the aspects of expertise that were not directly observable, namely the teachers' knowledge of the subject matter, their knowledge of the pupils, pedagogical content knowledge, ability to analyse and interpret educational phenomena, justify their actions and decisions, formulate their subjective theories, and pursue their professional development. The results revealed some interesting aspects of expertise of foreign language teachers.
Česky
Náš výzkum systematicky analyzuje povahu expertnosti učitele cizích jazyků. První fáze tříletého výzkumu využívala kvantitativní i kvalitativní výzkumné metody. V příspěvku byly představeny vybrané výsledky kvalitativní části. Data získaná z rozhovorů s 30 učiteli anglického a německého jazyka byla kvalitativně analyzována a dále interpretována. Polostrukturovaná interview se zaměřila na ty aspekty expertnosti, které nejsou přímo pozorovatelné, konkrétně na učitelovu znalost vyučovaného předmětu, znalost žáků, didaktickou znalost obsahu, schopnost analyzovat a interpretovat edukační jevy, vysvětlit své jednání a rozhodování, formulovat své subjektivní teorie a usilovat o profesní rozvoj. Výsledky odhalily některé zajímavé aspekty expertnosti učitelů.
Návaznosti
GAP407/11/0234, projekt VaV |
|