k 2013

Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis

HANUŠOVÁ, Světlana a Klára KOSTKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Expertise of foreign language teachers - qualitative analysis

Název česky

Expertnost učitele cizího jazyka - kvalitativní analýza

Autoři

HANUŠOVÁ, Světlana a Klára KOSTKOVÁ

Vydání

Bildung und Sprachen in Europa / Education and Languages in Europe, 2013. 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

expertise; foreign languages;qualitative analysis;system of categories; prototypical features

Klíčová slova anglicky

expertnost; cizí jazyky;kvalitativní analýza;kategoriální systém; prototypické rysy

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 25. 3. 2014 17:27, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

Our research aims to systematically analyse the nature of foreign language teacher expertise and to develop its empirical model. The first phase of a three-year project consisted of quantitative as well as qualitative research methods. In the contribution, selected results of the first phase of were presented. The data collected in interviews with 30 teachers who were identified as expert teachers of English or German languages were analyzed qualitatively and interpreted. The semi-structured interviews focused on the aspects of expertise that were not directly observable, namely the teachers' knowledge of the subject matter, their knowledge of the pupils, pedagogical content knowledge, ability to analyse and interpret educational phenomena, justify their actions and decisions, formulate their subjective theories, and pursue their professional development. The results revealed some interesting aspects of expertise of foreign language teachers.

Česky

Náš výzkum systematicky analyzuje povahu expertnosti učitele cizích jazyků. První fáze tříletého výzkumu využívala kvantitativní i kvalitativní výzkumné metody. V příspěvku byly představeny vybrané výsledky kvalitativní části. Data získaná z rozhovorů s 30 učiteli anglického a německého jazyka byla kvalitativně analyzována a dále interpretována. Polostrukturovaná interview se zaměřila na ty aspekty expertnosti, které nejsou přímo pozorovatelné, konkrétně na učitelovu znalost vyučovaného předmětu, znalost žáků, didaktickou znalost obsahu, schopnost analyzovat a interpretovat edukační jevy, vysvětlit své jednání a rozhodování, formulovat své subjektivní teorie a usilovat o profesní rozvoj. Výsledky odhalily některé zajímavé aspekty expertnosti učitelů.

Návaznosti

GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)