a 2013

Digitální svět a realita v technickém vzdělávání

SLÁDEK, Petr a Jan VÁLEK

Základní údaje

Originální název

Digitální svět a realita v technickém vzdělávání

Název česky

Digitální svět a realita v technickém vzdělávání

Název anglicky

Digital world and reality in technical education

Vydání

Strategie technického vzdělávání v reflexi doby 2013, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

ICT; digitální svět; skutečnost; technické vzdělávání; výuka fyziky

Klíčová slova anglicky

ICT; digital world; reality; technical education; teaching physics

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2014 21:04, PhDr. Jan Válek, Ph.D.

Anotace

V originále

Po roce 2010 se masivně rozšířilo používání tabletů a smartphonů a čím dál víc dětí a adolescentů s nimi intuitivně pracuje. Každý den se pomocí nich na internetu zapojují do komunikace v sociálních sítích, brouzdají po webu, či hrají hry. Hlavní úskalí pak spočívá v tom, že velkému množství jedinců je najednou předkládán stejný vizuální obraz světa, který vždy nemusí korespondovat s realitou. Snižuje se tak tvořivost v populaci, a to zejména technická, ta je přitom hnacím motorem rozvoje. Přesto je pro současné vědecké a výzkumné pracovníky používání informačních a komunikačních technologií (ICT) nezbytností a je na učitelích, aby se pokusili uvést do souladu digitální světy s fyzikálně technickou realitou. Na základě výzkumného šetření na školách analyzujeme stav v českých školách, který limituje pokrok v použití ICT ve vzdělávání. Nabízíme možnosti jak pomocí webového modelování reálných dějů zkvalitnit odhad hodnot a průběhu děje.

Anglicky

Since 2010, a massive expansion of using the tablets and smartphones has started; more and more children and adolescents work with these devices intuitively. Every day, they use them to be connected to internet, where they engage in communication on social networks, browse the web, or play games. The main difficulty then lies in the fact, that a large number of individuals are simultaneously submitted to the same visual image of the world that does not always correspond to reality. This reduces the creativity in the population, especially technical; however, in the same time, it is the driving force of development. On the other hand for scientists and researchers the use of Information and Communication Technologies is indispensable. The main task for teachers is then to try to reconcile the digital world with the physical-technical reality. Based on the research survey we analyze the state of education in Czech schools limiting the progress in the use of Information and Communication Technologies in education. Through Web modeling of real processes we offer a way how we can improve the estimation of the physical quantities and/or the assessment of some processes.