D 2013

The specific features of professional aspirations of pupils with special educational needs in Czech basic schools

FRIEDMANN, Zdeněk and Bohumíra LAZAROVÁ

Basic information

Original name

The specific features of professional aspirations of pupils with special educational needs in Czech basic schools

Name in Czech

Specifika profesních aspirací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v českých základních školách

Authors

FRIEDMANN, Zdeněk (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Neuveden, Procedia - Social and Behavioral Sciences, p. 296-301, 6 pp. 2013

Publisher

Elsevier

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Belgium

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/13:00074828

Organization unit

Faculty of Arts

ISSN

UT WoS

000342763100051

Keywords (in Czech)

žáci se speciální vzdělávací potřebou; profesní orientace; kariérové poradenství

Keywords in English

pupils with special educational needs; professional aspirations; career guidance

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/4/2015 19:13, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

The paper presents selected results of a research project on the attention paid to pupils with special educational needs in basic schools (ISCED 2A). The aim of the research was to identify the specific features of the professional choice of pupils with a disability approaching the end of the compulsory school attendance and to propose educational and counselling measures for the support of the choice. The questionnaire was distributed to more than 200 pupils with a disability as well as without a disability. The results yield a comparison of both groups in their professional choice. Attention is paid to the differences in the factors that influence the choice, preferred values, the relationship between kind of handicap and the choice.

In Czech

Autoři prezentují vybrané výsledky výzkumného projektu zaměřeného na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách. Cílem výzkumu bylo identifikovat specifika profesní orientace zmíněné skupiny žáků. Ve výsledcích dotazníkového šetření jsou porovnávány skiny žáků s a bez handicapu, pokud jde o jejich profesní orientaci.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education

Files attached