POSPĚCH, Pavel. Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra. Sociologický časopis. AV ČR, Sociologický ústav, 2013, roč. 49, č. 5, s. 751-780. ISSN 0038-0288.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra
Název česky Exkluze v privatizovaném městském prostoru: případová studie nákupního centra
Název anglicky Exclusion from Urban Privatised Space: A Case Study of a Shopping Centre
Autoři POSPĚCH, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociologický časopis, AV ČR, Sociologický ústav, 2013, 0038-0288.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.563
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00080194
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000328298100005
Klíčová slova česky sociologie města; privatizovaný prostor; exkluze; nákupní centrum; město
Klíčová slova anglicky urban sociology; privatised space; exclusion; shopping centre; city
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 21. 5. 2015 09:08.
Anotace
Text je příspěvkem k současné diskusi o privatizaci veřejného prostoru. Nabízí podrobnou diskusi teze o privatizaci ve vztahu ke vnímanému "úpadku veřejného prostoru" a k procesům sociální exkluze, které jsou mnoha autory považovány za charakteristické pro privatizovaný prostor. Studie se soustředí na prostředí nákupních center, která bývají často označována za ikonické prostory procesu privatizace. Na základě analýzy jsou identifikovány dva druhy exkluze: formální exkluze je založena na domovních řádech nákupních center a opírá se především o principy kontroly, nejednoznačnosti výkladu a skryté personalizace. Neformální exkluze, na druhé straně, vychází z preventivní identifikace "nežádoucích" na základě jejich fyzického vzhledu. Členové těchto skupin - nejčastěji lidé bez domova - bývají z nákupních center rutinně vyloučeni, přičemž legitimizace tohoto vyloučení v sobě spojuje pojmy "bezpečí" a "pohodlí". Procesy exkluze jsou však dále měněny a vyjednávány v konkrétních osobních vztazích mezi pracovníky bezpečnostních služeb a členy exkludovaných skupin.
Anotace anglicky
This paper contributes to the current debate about the privatisation of urban space. It presents a detailed discussion of the privatisation thesis in relation to the perceived ‘loss of public space’ and in relation to social exclusion, which many authors see as one of the key distinguishing features of privatised spaces. Many scholars regard shopping centres as the exemplification of privatised space. Therefore, this paper presents an empirical study of Czech shopping centres and focuses on the process of exclusion therein. Two kinds of exclusion are identified in the research. One is formal exclusion and it derives from the shopping centres’ house rules, an analysis of which reveals their key features to be issues of control, an inherent ambiguity, and hidden personalisation. The second kind of exclusion identified, an informal type, derives mostly from the preventive identification of ‘unwelcome’ groups, who are usually defined in terms of their physical appearance. Members of these groups, most notably homeless people, tend to be excluded from the shopping centres on the basis of a conflation of the meanings of security and comfort. However, the process of exclusion is in turn altered and negotiated by the personal power relations between the security guards and the excluded.
Návaznosti
MUNI/A/1019/2009, interní kód MUNázev: Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách (Akronym: ATHOS)
Investor: Masarykova univerzita, Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 08:48