2014
Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.
VÍTKOVÁ, MarieZákladní údaje
Originální název
Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.
Název anglicky
Education of persons with physical disabilities
Autoři
Vydání
1. vydání. Praha, Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. od s. 104-130, 27 s. 2014
Nakladatel
Portál, s.r.o.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-262-0602-6
Klíčová slova česky
osoba s tělesným postižením; tělesné postižení; mozková obrna; formy MO; edukace; specifika; rizika;
Klíčová slova anglicky
people with physical disabilities; physical disabilities; cerebral palsy; CP forms; education; specific features; risks;
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2014 19:48, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Anotace
V originále
Specifika vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením v inkluzivní škole je třeba hledat v kontextu inkluzivního vzdělávání. Podmínky pro jejich vzdělávání se dají shrnout do několika kategorií : bezbariérovost, vytvoření ergonomického pracovního místa, specifické pomůcky, prostorové, časové a personální zdroje pro péči a terapii, speciální pedagogové a učitelé, flexibilní forma organizace školního života, určené prostory pro kooperaci a týmovou práci. K didaktickým zvláštnostem / podpůrné dimenzi patří: vnímání prostoru, grafomotorika, samostatnost, organizování sama sebe, vyrovnání se s postižením, časová dimenze učení, flexibilní organizační formy učení. Specifické dimenze inkluzivního učení žáků s tělesným postižením mohou mít vždy jen charakter návrhu, neboť samotná dimenze tělesného postižení je heterogenní.