J 2014

K niektorým nedostatkom vybraných environmentálnych prístupov

LESŇÁK, Slavomír

Základní údaje

Originální název

K niektorým nedostatkom vybraných environmentálnych prístupov

Název česky

K některým nedostatkům vybraných environmentálních přístupů

Název anglicky

Critical Analysis of Various Environmental Aproaches

Autoři

LESŇÁK, Slavomír (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7445

Další údaje

Jazyk

slovenština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00075818

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

iracionalita násilí totalita biofilní kultura

Klíčová slova anglicky

irracionality violence totalitarianism pre-ecological culture

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 11. 2019 15:27, Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.

Anotace

V originále

Autor sa z hodnotiacej pozície etiky prežitia pokúša o kritickú reflexiu vybraných environmentálnych koncepcií. Poukazuje na slabé miesta a riziká koncepcií F. Capru, A. Naessa, P. Singera, J. Šmajsa. Autor schvaľuje používanie iracionálnych prvkov poznávania, ale len ako doplnok racionality. Kritizuje odmietanie antropocentrizmu, ktorého sa v etike nie je možné reálne zbaviť. Odmieta ontologickú neukotvenosť environmentálnych koncepcií a presadzuje procesuálny pohľad na svet, ktorý by sa mal odraziť i v etike. Ako rizikové dopady aplikácie evolučnej ontológie vidí možné upadnutie do totality. Spochybňuje presadzovanie nenásilia A. Naessa, naopak výsledkom výskumu je i odhalenie možného prepojenia medzi iracionalitou a ekoterorizmom.

Anglicky

The author aims to evaluate various approaches of environmental philosophers to several specific problems from the standpoint of ethics of survival. He points to weaknesses and risks of conceptions of F. Capra, A. Naess, P. Singer and J. Šmajs. The author accepts using irrationality only as a complement of education, not as its main principle. He rejects ethics not based on ontological ground and promotes process thinking in ethics. The author criticizes rejection of anthropocentric approach. He analyzes the connections between evolutionary ontology and totalitarianism. He questions Naess´ application of nonviolence, links irrationality and ecological terrorism.