2014
K niektorým nedostatkom vybraných environmentálnych prístupov
LESŇÁK, SlavomírZákladní údaje
Originální název
K niektorým nedostatkom vybraných environmentálnych prístupov
Název česky
K některým nedostatkům vybraných environmentálních přístupů
Název anglicky
Critical Analysis of Various Environmental Aproaches
Autoři
LESŇÁK, Slavomír (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1803-7445
Další údaje
Jazyk
slovenština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/14:00075818
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
iracionalita násilí totalita biofilní kultura
Klíčová slova anglicky
irracionality violence totalitarianism pre-ecological culture
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 11. 2019 15:27, Mgr. Slavomír Lesňák, PhD.
V originále
Autor sa z hodnotiacej pozície etiky prežitia pokúša o kritickú reflexiu vybraných environmentálnych koncepcií. Poukazuje na slabé miesta a riziká koncepcií F. Capru, A. Naessa, P. Singera, J. Šmajsa. Autor schvaľuje používanie iracionálnych prvkov poznávania, ale len ako doplnok racionality. Kritizuje odmietanie antropocentrizmu, ktorého sa v etike nie je možné reálne zbaviť. Odmieta ontologickú neukotvenosť environmentálnych koncepcií a presadzuje procesuálny pohľad na svet, ktorý by sa mal odraziť i v etike. Ako rizikové dopady aplikácie evolučnej ontológie vidí možné upadnutie do totality. Spochybňuje presadzovanie nenásilia A. Naessa, naopak výsledkom výskumu je i odhalenie možného prepojenia medzi iracionalitou a ekoterorizmom.
Anglicky
The author aims to evaluate various approaches of environmental philosophers to several specific problems from the standpoint of ethics of survival. He points to weaknesses and risks of conceptions of F. Capra, A. Naess, P. Singer and J. Šmajs. The author accepts using irrationality only as a complement of education, not as its main principle. He rejects ethics not based on ontological ground and promotes process thinking in ethics. The author criticizes rejection of anthropocentric approach. He analyzes the connections between evolutionary ontology and totalitarianism. He questions Naess´ application of nonviolence, links irrationality and ecological terrorism.