a 2014

How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style?

DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Helena KLIMUSOVÁ, Zuzana SLOVÁČKOVÁ a Katarína MIKITOVÁ

Základní údaje

Originální název

How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style?

Název česky

Jak se liší univerzitní studenti a senioři ve svém zdraví podporujícím chování a životním stylu?

Autoři

DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí), Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana SLOVÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Katarína MIKITOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

7th European Conference on Positive Psychology, Amsterdam, Netherlands, 2014, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00073874

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

zdraví podporující chování; životní styl

Klíčová slova anglicky

health-supportive behavior; life style

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2018 13:59, PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Introduction: The study compares health-supportive behavior and life style of students and elderly citizens. Method: (A) research samples: Study 1: university students (N = 4 290, 1286 men and 3004 women, 18 – 29 years ) Study 2: senior citizens (N = 105, 39 men and 66 women, 60 - 88 years) (B) methods: Study 1: NEO Five Factor Inventory (Costa, McCrae; Hřebíčková, Urbánek, 2001) Satisfaction with Life Scale (Pavot, Diener, 1993) Study 1,2: Health-Related Behavior Questionnaire (Dosedlová, Klimusová, Slováčková, Kebza, 2011) Self-efficacy Scale (Jerusalem & Schwarzer, 1992) Results: (1) In cluster analysis (k-mean method), 6 different life style types were defined by using 11 health-related factors (Sporting Enthusiasts, Perfect Students, Mature, Blissfully Ignorant, Party Crowd, Hypochondriacs) on the students´ sample. The same method was used to define 4 senior life style types (Hedonists, Indolent Abstainers, Ignorant and Perfect Seniors). (2) Analyses of variance were conducted to investigate whether people in different life styles differ in chosen personal characteristics. The effect was significant at the 0.01 level for all studied variables. Conclusion: We identified similar students´ and seniors´ life styles which stem from health-related behavior – sporting hedonists, perfect and ignorant people. Forty per cent of students and forty per cent of elderly citizens meet all criteria of a healthy life style.

Česky

Příspěvek srovnává na základě výsledků dvou studií zdraví podporující chování a životní styl vysokoškolských studentů a seniorů.

Návaznosti

GA13-19808S, projekt VaV
Název: Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující: determinanty, modely a konsekvence
Investor: Grantová agentura ČR, Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující: determinanty, modely a konsekvence