2014
How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style?
DOSEDLOVÁ, Jaroslava, Helena KLIMUSOVÁ, Zuzana SLOVÁČKOVÁ a Katarína MIKITOVÁZákladní údaje
Originální název
How differ university students and senior citizens in their health-supportive behavior and life style?
Název česky
Jak se liší univerzitní studenti a senioři ve svém zdraví podporujícím chování a životním stylu?
Autoři
DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí), Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana SLOVÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Katarína MIKITOVÁ (703 Slovensko, domácí)
Vydání
7th European Conference on Positive Psychology, Amsterdam, Netherlands, 2014, 2014
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00073874
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
zdraví podporující chování; životní styl
Klíčová slova anglicky
health-supportive behavior; life style
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 4. 2018 13:59, PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
V originále
Introduction: The study compares health-supportive behavior and life style of students and elderly citizens. Method: (A) research samples: Study 1: university students (N = 4 290, 1286 men and 3004 women, 18 – 29 years ) Study 2: senior citizens (N = 105, 39 men and 66 women, 60 - 88 years) (B) methods: Study 1: NEO Five Factor Inventory (Costa, McCrae; Hřebíčková, Urbánek, 2001) Satisfaction with Life Scale (Pavot, Diener, 1993) Study 1,2: Health-Related Behavior Questionnaire (Dosedlová, Klimusová, Slováčková, Kebza, 2011) Self-efficacy Scale (Jerusalem & Schwarzer, 1992) Results: (1) In cluster analysis (k-mean method), 6 different life style types were defined by using 11 health-related factors (Sporting Enthusiasts, Perfect Students, Mature, Blissfully Ignorant, Party Crowd, Hypochondriacs) on the students´ sample. The same method was used to define 4 senior life style types (Hedonists, Indolent Abstainers, Ignorant and Perfect Seniors). (2) Analyses of variance were conducted to investigate whether people in different life styles differ in chosen personal characteristics. The effect was significant at the 0.01 level for all studied variables. Conclusion: We identified similar students´ and seniors´ life styles which stem from health-related behavior – sporting hedonists, perfect and ignorant people. Forty per cent of students and forty per cent of elderly citizens meet all criteria of a healthy life style.
Česky
Příspěvek srovnává na základě výsledků dvou studií zdraví podporující chování a životní styl vysokoškolských studentů a seniorů.
Návaznosti
GA13-19808S, projekt VaV |
|