HORKÁ, Hana. The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature. In 5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014). 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Název česky Podíl vzdělávání na překonávání narušené vzájemnosti mezi člověkem a přírodou
Autoři HORKÁ, Hana.
Vydání 5TH World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2014), 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky environmentální výchova; ekosociální teorie vzdělávání; příroda; výchova; vztah k přírodě; biofilní orientace vzdělávání
Klíčová slova anglicky environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature, strategy; biophile orientation of education
Změnil Změnila: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Změněno: 11. 2. 2015 23:24.
Anotace
In intention of eco-social theories of education the author characterizes biophile orientation of education. Whereas the nature is an integral part of the educational content as well as a means of education (not only environmental), points to the possibility of teaching/schooling overcome of manipulative viewing of nature and primitive egocentric opinions and values. She emphasises the experiential and activity features in teaching and work with children´s images of the natural world that can develop a new way of critical thinking leading to cessation of the method of damage to nature and anthropocentrism, aspect environmental discipline and ethical sensibilities.
Anotace česky
V intencích ekosociálních teorií vzdělávání autorka charakterizuje tzv. biofilní (propřírodní) orientaci vzdělávání. Vzhledem k tomu, že příroda je trvalou součástí vzdělávacího obsahu i prostředkem výchovy, poukazuje na možnosti školní výuky překonávat manipulativní nahlížení na přírodu a primitivně egocentrické názory a hodnoty. Zdůrazňuje zkušenostní a činnostní orientaci výuky a práci s dětskými obrazy světa přírody, které mohou rozvíjet nový způsob kritického myšlení, směřující k zastavení dosavadního způsobu poškozování přírody a k antropocentrismu, podrobenému ekologické kázni a etickému cítění.
Návaznosti
MUNI/A/0926/2013, interní kód MUNázev: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masarykova univerzita, Znalostní báze učitelství a její reflexe, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 09:18