PETROVIĆOVÁ, Katarina. Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace. In Anton Lisnik, Katarína Greňová, Marián Ambrozy, Jana Janičková, Iveta Franzenová, Karol Čarnogurský. Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. První. Rožumberok: VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku. s. 700-710. ISBN 978-80-561-0151-3. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Název česky Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Název anglicky Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation
Autoři PETROVIĆOVÁ, Katarina.
Vydání První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. od s. 700-710, 11 s. 2014.
Nakladatel VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-561-0151-3
Klíčová slova česky mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Klíčová slova anglicky myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Štítky Fictitious narrations, myth
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D., učo 10362. Změněno: 30. 1. 2015 16:16.
Anotace
V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.
Anotace anglicky
The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 20:24