2015
Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě
MORAVEC, Vávlav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEKZákladní údaje
Originální název
Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě
Název česky
Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě
Název anglicky
Three generations of Czech journalists in comparative perspective
Autoři
MORAVEC, Vávlav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK
Vydání
Megatrends and media 2015, 2015
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
generační efekt hodnoty komparativní výzkum profesní role žurnalistické generace
Klíčová slova anglicky
comparative research journalistic generations generational effect professional role values
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 7. 2015 10:46, PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
V originále
Text porovnává vybrané charakteristiky tří generací žurnalistů, které aktuálně působí v českých médiích (pre-tranzitivní - narozeni před rokem 1970, tranzitivní - narozeni mezi léty 1970-1985 a post-tranzitivní - narozeni po roce 1989). Analýza naznačuje, že fenomén generačního efektu není v české novinářské komunitě tak silný, jak by se dalo předpokládat vzhledem k radikální sociálně politické proměně, kterou domácí média i žurnalisté prošli po listopadu 1989. Všechny tři generace vykazují výraznou shodu zvláště v oblasti politických hodnot a profesních rolí. Jak naznačuje provedená klastrová analýza, zdá se, že polistopadový liberálně pravicový profesní étos homogenizuje české žurnalistické pole. Existují pouze dílčí výjimky týkající se komercionalizace výkonu profesní žurnalistické role.
Anglicky
The article compares selected socio-demographic and professional role´s attributes of three generations of Czech journalists actually working in the Czech media. These generations we defined as: pre-transitive (born before 1970), transitive (born between 1970 - 1985) and post-transitive (born after 1990). Quantitative analysis including cluster analysis indicates no sharp attitudinal differences among all compared generation, in spite of a radical socio-political and media system changes after 1989. Generally speaking, comparison of selected attributes showed striking homogeneity among the three journalistic generations. They share above all their professional and political values. There are also some partial differences, especially concerning rejection of commercialization of journalistic profession by the youngest post-transitional generation.
Návaznosti
GA14-03028S, projekt VaV |
|