C 2015

Oborové didaktiky: bilance a perspektivy

STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Jan SLAVÍK; Michaela PÍŠOVÁ; Zdeněk BENEŠ et. al.

Základní údaje

Originální název

Oborové didaktiky: bilance a perspektivy

Název česky

Oborové didaktiky: bilance a perspektivy

Název anglicky

Field didactics: review and prospects

Autoři

STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Jan SLAVÍK; Michaela PÍŠOVÁ; Zdeněk BENEŠ; Hana ČTRNÁCTOVÁ; Leoš DVOŘÁK; Ondřej HNÍK; Miroslav PAPÁČEK; Dana ŘEZNÍČKOVÁ; Antonín STANĚK; Martina ŠMEJKALOVÁ; Jiří VANÍČEK a Naďa VONDROVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy, od s. 423-453, 31 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2, 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00083480

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-7769-0

Klíčová slova česky

oborová didaktika; kurikulum; učení; vyučování; učitelské vzdělávání

Klíčová slova anglicky

field didactic; curriculum; learning; teaching; teacher education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 7. 2015 14:25, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Závěrečná kapitola je pojata jako sumarizující na straně jedné a prospektivní na straně druhé. Výklad je zde rozvržen do tří stěžejních částí. V první jsou předestřeny bilance a perspektivy, jak je vidí autoři jednotlivých kapitol. Druhá část nabízí rozvahu o stavu a výhledech oborových didaktik. Ve třetí části jsou potom načrtnuty perspektivy dalšího rozvoje oborových didaktik: (1) Profilování teoretické orientace v oborových didaktikách jako cesta k jejich emancipaci a stabilizaci, (2) posílení výzkumné orientace oborových didaktik a rozvinutí jejich metodologie, (3) průnik perspektivních trendů z oblasti instructional design a curriculum studies do oborových didaktik, (4) zvýraznění role oborových didaktik jako integrujících a koordinujících disciplín v učitelském vzdělávání.

Anglicky

The concluding chapter provides a summary on the one hand, and an outlook on the other. It looks back on the reflections and prospects of the individual didactics as seen by the chapters’ authors. It also provides an overview of field didactics from a transdisciplinary perspective. Towards the end of the chapter, four areas of further development are outlined: (1) to strengthen the theoretical orientation in individual field didactics and thus support their autonomy and stability, (2) to bolster research orientation in individual field didactics and to develop specific research methodology, (3) to open field didactics to trends and inspirations from the domains of instructional design and curriculum studies, and (4) to emphasise field didactics as disciplines that play integrating and coordinating roles in teacher education.