C 2015

Using Video in Teacher Education: An Example from the Czech Republic

MINAŘÍKOVÁ, Eva, Michaela PÍŠOVÁ a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Using Video in Teacher Education: An Example from the Czech Republic

Autoři

MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Bingley, International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part B), od s. 379-400, 22 s. Advances in Research on Teaching, Volume 22B, 2015

Nakladatel

Emerald

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081226

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-1-78441-670-6

UT WoS

000360525700018

Klíčová slova anglicky

preservice teacher education; video case; e-learning; professional vision; video in teacher education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2020 13:29, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

This chapter introduces the efforts in the field of teacher education in the Czech Republic that focus on developing preservice teachers’ professional vision using a video-based e-learning environment – VideoWeb. First, the current developments in the field of education in the Czech Republic are presented. Next, preservice teacher education in the Czech Republic is briefly summed up. Drawing on this and on the description of the local context, the rationale for the approach is addressed – both the theoretical and the practical considerations. VideoWeb is an e-learning environment that uses video cases integrated into thematic modules in order to improve preservice teachers’ professional vision and help them orient themselves in the complexity of classroom situations. The implementation of VideoWeb was accompanied by research focusing on student teachers’ acceptance and evaluation of VideoWeb, on the benefits of working with VideoWeb they perceived, and also on the actual changes in their professional vision. The findings are briefly introduced. The chapter closes with a discussion of the assets and drawbacks of using VideoWeb in the way it is being implemented at the moment, what changes to our practices might be beneficial, and where our efforts might aim in the future.

Návaznosti

GA13-21961S, projekt VaV
Název: Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění a jeho rozvíjení prostřednictvím analýzy založené na videu (z pohledu učitelů angličtiny jako cizího jazyka)