MORAVEC, Vaclav, Marína URBÁNIKOVÁ a Jaromír VOLEK. Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě. In Dana Petranová, Jozef Matúš, Slavomír Gálik. Megatrendy a médiá 2015. Transformácia mediálnej záhrady. Mediálne a marketingové hry oligarchov. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2015, s. 228-274. ISBN 978-80-8105-721-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tři české novinářské generace v komparativní perspektivě
Název anglicky Three Generations of Czech Journalists in Comparative Perspective
Autoři MORAVEC, Vaclav (203 Česká republika), Marína URBÁNIKOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Jaromír VOLEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Trnava, Megatrendy a médiá 2015. Transformácia mediálnej záhrady. Mediálne a marketingové hry oligarchov. od s. 228-274, 47 s. 2015.
Nakladatel Fakulta masmediálnej komunikácie UCM
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00087749
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-8105-721-2
Klíčová slova anglicky comparative research-journalistic generations-generation effect-professional role-values
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D., učo 182258. Změněno: 16. 2. 2017 12:54.
Anotace
Text porovnává vybrané charakteristiky tří generací žurnalistů, které aktuálně působí v českých médiích. Analýza naznačuje, že fenomén generačního efektu není v české novinářské komunitě tak silný, jak by se dalo předpokládat vzhledem k tomu, jak radikální sociálně politickou proměnou domácí média i žurnalisté prošli po listopadu 1989. Všechny tři generace vykazují výraznou shodu zvláště v oblasti politických hodnot a profesních rolí. Jak naznačuje provedená klastrová analýza, zdá se, že polistopadový liberálně pravicový profesní étos homogenizuje české žurnalistické pole. Existují pouze dílčí výjimky týkající se komercionalizace výkonu profesní žurnalistické role.
Anotace anglicky
The article compares selected socio-demographic and professional role´s attributes of three generations of Czech journalists actually working in the Czech media. These generations we defined as: pre-transitive (born before 1970), transitive (born between 1970-1985) and post-transitive (born after 1990). Quantitative analysis including cluster analysis indicates no sharp attitudinal differences among all compared generation, in spite of a radical socio-political changes after 1989. Generally speaking, comparison of selected attributes showed striking homogeneity among the three journalistic generations who share above all their professional values, and liberal and right wing political values. There are also some partial differences, especially concerning rejection of commercialization of journalistic profession by the youngest post-transitional generation.
Návaznosti
GA14-03028S, projekt VaVNázev: Čeští žurnalisté v komparativní perspektivě: analýza procesu profesionalizace, profesní socializace a profesní dráhy (Akronym: Český novinář v mezinárodní perspektivě)
Investor: Grantová agentura ČR, Czech Journalists in Comparative Perspective: an Analysis of the Process of Professionalization, Professional Socialization, and Journalistic Career
VytisknoutZobrazeno: 23. 8. 2024 20:02