MILLOVÁ, Katarína a Marek BLATNÝ. Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu. In Miroslava Bozogáňová, Miroslava Kopaničáková, Jozef Výrost. Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť. Košice: Spoločenskovedný ústav SA Košice. s. 344-353, 9 s. ISBN 978-80-89524-18-1. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Název česky Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Název anglicky Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development
Autoři MILLOVÁ, Katarína a Marek BLATNÝ.
Vydání Košice, Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť, od s. 344-353, 9 s. 2015.
Nakladatel Spoločenskovedný ústav SA Košice
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
ISBN 978-80-89524-18-1
Klíčová slova česky úspěšný vývoj; longitudinální výzkum; celoživotní vývoj
Klíčová slova anglicky successful development; longitudinal research; lifelong development
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 13. 4. 2018 10:06.
Anotace
Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus. Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.
Anotace anglicky
Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.
Návaznosti
GAP407/10/2410, projekt VaVNázev: Longitudinální studium optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 12:40