J 2015

Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development

JAGOŠOVÁ, Lucie and Lenka MRÁZOVÁ

Basic information

Original name

Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development

Name in Czech

Tradice muzejní pedagogiky v České republice a role brněnské muzeologie na jejím vývoji

Authors

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lenka MRÁZOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1805-4722

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/15:00085644

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

muzejní pedagogika; výuka muzeologie; Masarykova univerzita; kurikulum muzeologie

Keywords in English

museum pedagogy; education in museology; Masaryk University; curriculum of museology

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/1/2019 10:47, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Abstract

V originále

Museum pedagogy with all its theoretical and practical aspects is a discipline, which in the Czech Republic currently experiences a period of boom. The past twenty years of unrestricted development, when museums ceased to serve as a tool of official propaganda and returned to free interpretation of their collections, saw not only an increase in interest of the society in museums but also a struggle of museums for new audience. From a practical view we thus find a wide offer of activities and fringe programmes of various quality, and on a theoretical level we can follow up the interest of museologists and pedagogues in the hinterland of the discipline. Museum pedagogy in the Czech Republic rests on a solid base of a long-time tradition. The paper gives a brief overview of the development of this discipline in the Czech Republic both on a theoretical level and from the view of education at the Masaryk University in Brno.

In Czech

Muzejní pedagogika ve své teoretické i prakticistní rovině je oborem, který v České republice zažívá úspěšné období. Za posledních dvacet let vývoje společnosti, kdy muzea přestala být nástrojem režimních sdělení, ale vrátila se ke svobodné interpretaci sbírek, stoupl nejen zájem společnosti o muzea, ale především zájem muzeí o návštěvníky. V prakticistní rovině tak v různorodé kvalitě nacházíme pestrou nabídku aktivit a doprovodných programů, v teoretické rovině můžeme sledovat zájem muzeologů i pedagogů o zázemí oboru. Zázemí muzejní pedagogiky v České republice stojí ovšem na pevných základech dlouholeté tradice. Příspěvek je krátkým připomenutím vývoje oboru v České republice jak v rovině teoretické, tak i v rovině jeho výuky na Masarykově univerzitě v Brně.

Links

MUNI/A/1130/2014, interní kód MU
Name: Archeologická terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IV
Investor: Masaryk University, Category A