2015
Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti
DENGLEROVÁ, DenisaZákladní údaje
Originální název
Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti
Název anglicky
Testing of cognitive abilities of children in culturally diverse society
Autoři
DENGLEROVÁ, Denisa (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 118 s. Edice Sociálně pedagogický výzkum, 2015
Nakladatel
MUNI Press
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00081540
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-8099-7
Klíčová slova anglicky
cognitive abilities; attention; perception; categorization; intelligence; testing of intelligence; culture appropriate tests; social disadvantaged environment; cultural determination of cognitive abilities
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2016 16:40, PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
V originále
Předkládaný text se zabývá sociálně-kulturním aspektem vývoje kognitivních schopností. Charakterizujeme pozornost, vizuální percepci, kategorizaci a inteligenci. Zabýváme se možnostmi spravedlivého testování kognitivních schopností, především inteligence. Dále přinášíme výsledky vlastního výzkumu, který porovnává schopnosti vizuální percepce, pozornosti a kategorizace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí. Porovnáváme romské děti pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí navštěvující tzv. přípravné třídy s dětmi z většinové populace. Děti (n=277) se lišily ve schopnosti kategorizace, méně ve vizuální percepci. Na základě výsledků jsme popsali několik konkrétních doporučení ke vzdělávání romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Anglicky
The text deals with social-cultural aspect of the cognitive abilities development. We characterize attention, visual perception, categorization and intelligence. We focus on possible fair testing of cognitive abilities, mainly intelligence. Also presented are results of our own research, comparing visual perception, attention and categorization in children from various social-cultural environments starting school attendance. We compare Romanise children from socially disadvantaged environment, who attend preparatory classes, with children from the majority population. Children (n = 277) differed in their abilities of categorization, and (less) in visual perception. Based on the results we described recommendations for education of Romanise children from socially disadvantaged environment.
Návaznosti
GPP407/11/P091, projekt VaV |
|