B 2015

Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti

DENGLEROVÁ, Denisa

Základní údaje

Originální název

Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti

Název anglicky

Testing of cognitive abilities of children in culturally diverse society

Autoři

DENGLEROVÁ, Denisa (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 118 s. Edice Sociálně pedagogický výzkum, 2015

Nakladatel

MUNI Press

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081540

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8099-7

Klíčová slova anglicky

cognitive abilities; attention; perception; categorization; intelligence; testing of intelligence; culture appropriate tests; social disadvantaged environment; cultural determination of cognitive abilities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2016 16:40, PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Předkládaný text se zabývá sociálně-kulturním aspektem vývoje kognitivních schopností. Charakterizujeme pozornost, vizuální percepci, kategorizaci a inteligenci. Zabýváme se možnostmi spravedlivého testování kognitivních schopností, především inteligence. Dále přinášíme výsledky vlastního výzkumu, který porovnává schopnosti vizuální percepce, pozornosti a kategorizace u dětí na počátku školní docházky v kontextu různých socio-kulturních prostředí. Porovnáváme romské děti pocházející ze sociálně znevýhodněného prostředí navštěvující tzv. přípravné třídy s dětmi z většinové populace. Děti (n=277) se lišily ve schopnosti kategorizace, méně ve vizuální percepci. Na základě výsledků jsme popsali několik konkrétních doporučení ke vzdělávání romských dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

Anglicky

The text deals with social-cultural aspect of the cognitive abilities development. We characterize attention, visual perception, categorization and intelligence. We focus on possible fair testing of cognitive abilities, mainly intelligence. Also presented are results of our own research, comparing visual perception, attention and categorization in children from various social-cultural environments starting school attendance. We compare Romanise children from socially disadvantaged environment, who attend preparatory classes, with children from the majority population. Children (n = 277) differed in their abilities of categorization, and (less) in visual perception. Based on the results we described recommendations for education of Romanise children from socially disadvantaged environment.

Návaznosti

GPP407/11/P091, projekt VaV
Název: Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Investor: Grantová agentura ČR, Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí