B 2015

Angloamerická recepce Ingardenova pojetí uměleckého literárního díla

ŘEHULKOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Angloamerická recepce Ingardenova pojetí uměleckého literárního díla

Name (in English)

Anglo-American Reception Ingarden s Concept of the Literary Work

Edition

1. vyd. Brno, 123 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 441, 2015

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Book on a specialized topic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

ISBN

978-80-210-8058-4

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-8058-2015

Keywords (in Czech)

Roman Ingarden; umělecké literární dílo; fenomenologie; analytická filozofie; stratifikace; intencionalita; quasisoudy; konkretizace; místa nedourčenosti; estetický postoj; estetický prožitek; estetický předmět; estetická hodnota

Keywords in English

Roman Ingarden; Literary Work of Art; Phenomenology; Analytic Philosophy; Stratification; Intentionality; Quasi-Judgements; Concretization; Points of Indeterminateness; Aesthetic Attitude; Aesthetic Experience; Aesthetic Object; Aesthetic Value
Changed: 13/8/2018 14:27, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

Angloamerická recepce Ingardenova pojetí literárního díla analyzuje spíše ojediněle se vyskytující kritickou recepci Ingardenovy koncepce uměleckého literárního díla v rámci angloamerické estetiky a filozofie. Cílem je představit ontologickou a epistemologickou teorii literárního díla polského fenomenologa Romana Ingardena tak, jak je interpretována v převážně analyticky smýšlejícím prostředí, rozvíjející dědictví anglosaské filozofické tradice. Součástí práce je rovněž snaha o „argumetizaci“, tedy převod Ingardenovy teorie do diskurzu analytické estetiky.

In English

Anglo American Reception Ingarden s Concept of the Literary Work analyzes the rather sporadically occurring critical reception of Ingarden s concept of the literary work of art within the Anglo-American aesthetics and philosophy. The aim is to present Ingarden's ontological and epistemological theory of the literary work of art as interpreted in a mainly analytically thinking environment emerging Anglo Saxon philosophical traditions heritage. Finally, this thesis tries to "argumentizate" the topic, namely to transpose some basic concepts and ideas of Ingarden´s theory into a concept framework of analytic aesthetics.