POKORNÁ, Andrea, Petra HANÁKOVÁ, Simona SAIBERTOVÁ, Soňa ŠESTÁKOVÁ a Petra BÚŘILOVÁ. Efektivita vzdělávacích aktivit v oblasti prevence a identifikace sorrorigenních ran. In PhDr. Marie Trešlová, Ph.D., PhDr. Věra Stasková, Ph.D. IX. International Symposium - Theory and Practice Collaboration in Quality Care. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity. s. 114-119. ISBN 978-80-7394-600-5. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Efektivita vzdělávacích aktivit v oblasti prevence a identifikace sorrorigenních ran
Název anglicky The effectiveness of educational activities in the prevention and identification of sorrorigens wounds
Autoři POKORNÁ, Andrea (203 Česká republika, garant, domácí), Petra HANÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Simona SAIBERTOVÁ (203 Česká republika, domácí), Soňa ŠESTÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petra BÚŘILOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání České Budějovice, IX. International Symposium - Theory and Practice Collaboration in Quality Care, od s. 114-119, 6 s. 2016.
Nakladatel Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 30000 3. Medical and Health Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14110/16:00088900
Organizační jednotka Lékařská fakulta
ISBN 978-80-7394-600-5
Klíčová slova česky Sorrorigenní rána; edukace; všeobecná sestra; prevence
Klíčová slova anglicky Sorrorigens wound; Education; General nurse; Prevention
Štítky EL OK
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 1. 11. 2016 14:36.
Anotace
Cíl: Cílem studie bylo zhodnotit vliv edukačních aktivit na znalosti a zvyklosti vybraného souboru nelékařských zdravotnických pracovníků v oblasti sorrorigenních ran. Metodika: Realizovaná byla multicentrická observačně-deskriptivní studie formou dotazníkového průzkumu (pre-test a post-test) na 6 pracovištích intenzivní péče v 6 nemocnicích v České republice. Statistická analýza dat byla provedena pomocí programu SPSS verze 22.0.0.0 (ML-chí -kvadrát test, Wilcoxonův test a McNemarův test) na hladině významnosti a = 0,05. Výsledky: Ve studii bylo zařazeno celkem 110 respondentů pracujících na pracovištích intenzivní péče (91,8 % žen). Průměrný věk respondentů činil 33 let a průměrná délka praxe 12 let. Na základě analýzy byly zjištěny statisticky významné rozdíly ve znalostech zkoumaného souboru respondentů před zahájením edukačních aktivit dle typu pracoviště a dosaženého pregraduálního vzdělání (p < 0,01), přičemž znalosti respondentů z ARO a s vyšším vzděláním byly lepší. Zjištěna byla také změna ve znalosti definice sorrorigenních ran po absolvování edukačních aktivit v celém souboru (p < 0,001). Naopak deklarované zvyklosti respondentů v předcházení sorrorigenním ránám se před a po vzdělávací aktivitě nelišily. Závěr: Ověřen byl pozitivní efekt vzdělávacích aktivit na znalostí dotazovaného souboru nelékařského zdravotnického personálu v oblasti sorrorigenních ran. Rovněž byl zjištěn statisticky významný rozdíl v subjektivně hodnocených znalostech respondentů před edukačními aktivitami a po nich (p = 0,036). Potvrzeny byly také změny ve vnímání významnosti některých preventivních opatření a ve schopnosti identifikace lokalit potenciálně ohrožených vznikem sorrorigenní rány.
Anotace anglicky
Aim: The aim of this study was to analyse the effectiveness of educational activities on the level of knowledge and professional habits in paramedical healthcare professionals. Method: Multicentric observational descriptive study survey (pre-test a post-test) at 6 intensive care workplaces in the Czech Republic was implemented. Statistical analyses was performed with SPSS ver. 22.0.0.0 (ML-chi-square test, Wilcoxon test, McNemar test) on a significance level a = 0.05. Results: In total of 110 respondents working at the intensive care units 91.8% of women were involved in the study. Average age was 33 years; average length of professional career was 12 years. Statistically significant differences were found and verified in the level of respondent´s knowledge in relation to the type of workplace and type of undergraduate education before the educational activities (p < 0.01), respondents from anaesthesiology have demonstrated higher level of knowledge. Change in the knowledge of sorrorigens wounds definition after educational activities in the whole sample was also verified (p < 0.001). Conversely, declared practices in preventing sorrorigens wound before and after an educational activity did not differ. Conclusion: We have verified the positive effect of educational activities on the knowledge of the sample of paramedical staff in sorrorigens wounds. The study also showed a statistically significant difference in subjectively assessed knowledge of the respondents before and after educational activities (p = 0.036). And we have also confirmed changes in the perception of the significance of some preventive measures and the ability to identify sites which are potentially at risk of developing sorrorigens wounds.
Návaznosti
NV15-29111A, projekt VaVNázev: Registr dekubitálních lézí – sjednocení sledování a strategie preventivních intervencí na národní úrovni
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 18:26