ŠVECOVÁ, Kateřina, Sára HUTEČKOVÁ, Zuzana FRYDRYCHOVÁ a Iva BUREŠOVÁ. Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study. The European Journal of Social & Behavioural Sciences. Paris: EJSBS, 2015, roč. 15, č. 1, s. 2014-2027. ISSN 2301-2218. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15405/ejsbs.182.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study
Autoři ŠVECOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Sára HUTEČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana FRYDRYCHOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání The European Journal of Social & Behavioural Sciences, Paris, EJSBS, 2015, 2301-2218.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW http://www.futureacademy.org.uk/files/images/upload/182.pdf
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00092146
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.15405/ejsbs.182
Klíčová slova anglicky Adolescence; self-regulation; parental educational styles; coping; gender
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D., učo 372092. Změněno: 15. 2. 2020 15:12.
Anotace
The presented study is focused on mapping the topics of intentional self-regulation and coping in early and middle adolescence and selected contexts as gender differences and academic achievement. In this area we were interested in the relationship of self-regulation mechanisms, ways of spending free time and also the development of self-regulation in the context of coping, self-efficacy and self-esteem during adolescence. A significant connection between self-regulation and active coping strategies was found. We also found out that higher levels of elective selection and optimisation are associated with academic outcomes. Suggestions for following research and implications of our findings will be discussed.
Návaznosti
MUNI/A/1226/2014, interní kód MUNázev: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících (Akronym: DEPRES)
Investor: Masarykova univerzita, Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 23. 9. 2024 11:58