2015
Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study
ŠVECOVÁ, Kateřina; Sára HUTEČKOVÁ; Zuzana FRYDRYCHOVÁ a Iva BUREŠOVÁZákladní údaje
Originální název
Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study
Autoři
ŠVECOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí); Sára HUTEČKOVÁ (203 Česká republika, domácí); Zuzana FRYDRYCHOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
The European Journal of Social & Behavioural Sciences, Paris, EJSBS, 2015, 2301-2218
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50102 Psychology, special
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00092146
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Adolescence; self-regulation; parental educational styles; coping; gender
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2020 15:12, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
Anotace
V originále
The presented study is focused on mapping the topics of intentional self-regulation and coping in early and middle adolescence and selected contexts as gender differences and academic achievement. In this area we were interested in the relationship of self-regulation mechanisms, ways of spending free time and also the development of self-regulation in the context of coping, self-efficacy and self-esteem during adolescence. A significant connection between self-regulation and active coping strategies was found. We also found out that higher levels of elective selection and optimisation are associated with academic outcomes. Suggestions for following research and implications of our findings will be discussed.
Návaznosti
MUNI/A/1226/2014, interní kód MU |
|