J 2015

Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study

ŠVECOVÁ, Kateřina; Sára HUTEČKOVÁ; Zuzana FRYDRYCHOVÁ a Iva BUREŠOVÁ

Základní údaje

Originální název

Social self-regulation in the context of applied parental styles and preferred styles of coping in early and middle adolescence - pilot study

Autoři

ŠVECOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí); Sára HUTEČKOVÁ (203 Česká republika, domácí); Zuzana FRYDRYCHOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

The European Journal of Social & Behavioural Sciences, Paris, EJSBS, 2015, 2301-2218

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50102 Psychology, special

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00092146

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Adolescence; self-regulation; parental educational styles; coping; gender

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2020 15:12, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.

Anotace

V originále

The presented study is focused on mapping the topics of intentional self-regulation and coping in early and middle adolescence and selected contexts as gender differences and academic achievement. In this area we were interested in the relationship of self-regulation mechanisms, ways of spending free time and also the development of self-regulation in the context of coping, self-efficacy and self-esteem during adolescence. A significant connection between self-regulation and active coping strategies was found. We also found out that higher levels of elective selection and optimisation are associated with academic outcomes. Suggestions for following research and implications of our findings will be discussed.

Návaznosti

MUNI/A/1226/2014, interní kód MU
Název: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících (Akronym: DEPRES)
Investor: Masarykova univerzita, Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem deprese a depresivity u dětí a dospívajících, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty